Faliekant had oorspronkelijk de betekenis van "een verkeerde (scheve) kant" en werd gebruikt voor hout dat niet goed was afgezaagd. "Falie" is een afgeleide van het Franse woord "faille" (wat fout of gebrek betekent) en "kant" (=zijde). Later werd het woord faliekant veelal gebruikt om aan te duiden dat iets, in algemene zin, "verkeerd" was. In de huidige taal wordt het toegepast om het woord waarop het betrekking heeft (b.v. een faliekante mislukking) te benadrukken.
Pieter2011
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een falie is een sluierdoek, het woord is afgeleid van faelge (mantel, huik, sluier). Het is een vierkante doek die je over je hoofd drapeert. Heeft niets te maken met faliekant?
Dit geweldige woord bestaat, zoals oplettende Nausjes en andere kindertjes hebben kunnen zien, uit twee delen. Falie en kant. Vlg. een andere ethymologie is falie afgeleid van faelge wat gebrek of fout betekent (denk aan feil = gebrek). Kant blijft gewoon kant, dus zou je kunnen zeggen dat faliekant van de foute kant betekent. Alweer faliekant fout. Een faliekant is een niet-rechte of schuine hoek, een kant die feilen vertoont.
Vroeger zei je: Het is faliekant, en dat betekende dat het verkeerd was. Tegenwoordig zeg je: dat is faliekant verkeerd of, ik ben er faliekant tegen. En dat is dus eigenlijk dubbelop.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dan ook nog dit plaksel, wat er eigenlijk boven had moeten staan:

Toen ik het woord faliekant nomineerde, dacht ik dat er wat over te vertellen was. Want: falie = gezicht, iemand op zijn falie geven is iemand een klap op zijn gezicht geven. Maar nee, ik zat faliekant fout. Een falie is een sluierdoek, het woord is afgeleid van faelge (mantel, huik, sluier). Het is een vierkante doek die je over je hoofd drapeert. Heeft niets te maken met faliekant