Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar komt het woord , rakken, vandaan? Dit is dialect voor ergens heen zijn, zonder aan te geven waar dat naar toe is.

Een voorbeeld: Morgen ben ik niet thuis, ben de hele dag op rak

De betekenissen die ik kan vinden hebben te maken met zeilen en water, wat in ZuidOost Brabant dan weer niet zo van toepassing is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
12.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Volgens Etymologiebank.nl is een rak a) vaarwater en b) weg, die voor je ligt. Het komt uit het Middelnederlands dus en is niet zozeer dialect als wel archaïsch. Rakken betekent dus zoveel als op pad zijn, afgeleid van de betekenis 'weg'.

N. van der Sijs (2001), Chronologisch Woordenboek
rak* vaarwater 0788-789 [Claes]

P.A.F. van Veen en N. van der Sijs (1997), Van Dale Etymologisch woordenboek
rak3* [vaarwater] {in de poldernaam Langenrech, nu Langerak (Gld.) <788-789>, rak 1602} behoort bij rekken.
rek2* [eind wegs] {recke weges 1477} nevenvorm van rak3.

J. de Vries (1971), Nederlands Etymologisch Woordenboek
rak 2 znw. o. ‘recht stuk van een vaarwater’, nog voorkomend in namen van wateren als Damrak, Volkerak, vgl. oe. racu v. ‘rivierbedding, rivierloop’, ne. rake ‘baan, weg’. — Zie verder: rekken. — Men neemt hetzelfde woord in de naam Skagerrak aan (v. d. Meulen Ts 38, 1919, 113 vlgg.).

J. Vercoullie (1925), Beknopt etymologisch woordenboek der Nederlandsche taal
rak 1 o. (vooruitloopende streek van een weg), Mnl. rac + Ndd. rak; van denz. wortel als rekken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

uit Lommel

13.goan rakken = ergens naar toe gaan (Lommels)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rakken kan ook staan voor:
jagen, jakkeren, gaggen, aan de zwier gaan, b.v. jonge meisjes rakken op fietsen heen en weer of opa ergerde zich heel erg aan haar rakken.
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Recht stuk van een vaarwater. Zoals een buurman boven mij al zegt.
Vlak bij de pont van Schoonhoven ligt Langerak. Daar is een lang recht stuk in de rivier de Lek. De schepen konden daar wat sneller doorvaren. Wellicht heeft dat geleid tot het woord rakken.
Als kinderen druk doen zeg je ook wel: niet zo rakken kinderen.

Toegevoegd na 3 minuten:
RAKKEN

Bijvorm van raggen in de Antw. Kempen en angrenzend gebied.
Rakken, in woeste vaart over de straat of het veld heen en weer loopen,
Dieë jongen rakt overal maar deur.
Over de straat rakken,

Afleiding: Rakkeren.
De kinderen speelden weer lijk anders …. Ik wou hen van hunne moeder doen spreken. Dan waren ze een moment stil …; tien minuten daarna rakkerden ze weer voort.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding