Waarom wordt in Nederland "SVP" gebruikt als we gewoon "AUB" hebben?

Het is ook niet dat Frans een wereldtaal is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
6.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gwn van kijk wat ben ik slim beejte arrogant

Het beste antwoord

Nee, maar tot pak hem beet een goede honderd, honderdvijftig jaar geleden was het hier WEL de voertaal, en niet voor niets is het NEderlands dus doorspekt van Franse en van origine Franse woorden, afkortingen en uitdrukkingen.

Waarom zouden we restaurant zeggen als we ook eethuisjes hebben ?
Waarom zouden we pardon zeggen als ' neem me niet kwalijk' de lading ook dekt ?
Waarom zouden we ambassade zeggen tegen een gezantschap ?
Wie gebruikt er nog ambulance voor een ziekenauto ?
Waarom zeggen we humeur in plaats van stemming ?
Wie noemt zijn ondergoed nog lingerie ?

Precies ; dat hebben we zo geleerd, dus dat zullen we ook een hele poos blijven doen. Al wordt svp vaker in formele teksten gebruikt, iedereen weet gewoon precies wat je bedoelt, dus een vreemde term is het zeker (nog) niet, al weet niet iedereen meer precies waar het voor staat.

Toegevoegd na 53 seconden:
In de link bij de bron nog een leuk overzichtje van Franse woorden en uitdrukkingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat begrijp ik, maar wij zeggen zelf niet ´s'il vous plaît´ in een zin, we gebruiken echt alleen SVP op bijvoorbeeld bordjes. Maar toch een + :P

Andere antwoorden (4)

Omdat dat 'deftig' klinkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat we ook 'trottoir' gebruiken terwijl we ook stoep hebben, het klinkt gewoon mooier en omdat Nederlanders veel woorden en uitdrukkingen uit andere talen overnemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
En chauffeur in plaats van bestuurder, boulevard in plaats van strandweg, etcetera (i.p.v. enzovoorts).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
precies ;)
Cryofiel
12 jaar geleden
En andersom zeggen de Fransen weer 'menneke' (mannequin).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarbij grappig genoeg mannequin een AFLEIDING is van het oudere Nederlandse 'Menneke / Manneke' . (van origine een soort (etalage)pop om kleding op te tonen.)Dat de Engelsen eigenlijk weer bijna op zijn Vlaams uitspreken. Om een of andere vage reden - vermoedelijk vooral de verandering van het geslacht van de meeste gebruikte ' toonmodellen' zijn wij vervolgens de Franse verbastering ' Mannequin' gaan overnemen.
Amadea
12 jaar geleden
Dan vinden jullie het vast ook leuk om te weten dat de oorsprong van het Frans woord boulevard het Nederlandse woord bolwerk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ,dat zou best eens kunnen - al zie ik de link niet direct. Maar inderaad, ' taalbesmetting' gaat over en weer.
Cryofiel
12 jaar geleden
Van 'dukdalf' wordt gezegd dat het woord afkomstig is van 'le Duc d'Alfa', maar ik weet niet of dat waar is.
Er is een periode geweest, 19e eeuw, dat Frans een deftige taal was die door de elite werd gesproken. Er zijn wat Franse woorden in de Nederlandse taal opgenomen zoals s'il vous plaid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het Nederlands nemen we steeds meer woorden uit andere talen over, dat doen we omdat de talen dan meer op elkaar lijken en dan is het veel makkelijker om andere talen te begrijpen/leren. Als we dit niet deden zouden we nu een heel andere taal spreken waar een Fransman geen woord uit zou kunnen begrijpen.

Ik denk dat dit bij SVP niet het geval is, want dat klinkt natuurlijk veel netter dan AUB. Als ik SVP tegenkom is dat meestal in een iets nettere gelegenheid. (Dat wil niet zeggen dat ik het bij elke nettere gelegenheid tref.)