Soms wordt brusje(s) gebruikt.
Dat is geen officieel woord, maar dekt wel de lading. Het probleem met dit woord is wel dat het ook een andere , of nauwere betekenis heeft, namelijk broertje of zusje van een ernstig ziek of overleden kind.

Toegevoegd na 30 seconden:
Of van een gehandicapt kind.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet een betekenis, ze hebben een 'vereniging' bedacht en die de naam brusjes gegeven. Dat maakt nog niet dat een brusje per definitie een broer of zus van een ziek kind is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het wordt wel algemener zo gebruikt, niet alleen binnen die vereniging. Daardoor heeft brusjes een andere bijklank gekregen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, dat maakt het wel weer verwarrend. Ik heb niets tegen het gebruik van brusjes als broertjes+zusjes wordt bedoelt. Ik ben het niet echt eens dat er een 'andere nauwere betekenis' is. Ze hebben dat woord bedacht maar ze hebben er geen recht op ofzo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.brusjes.nl/Home/ Het gaat dus niet om broertjes/zusjes van overleden kinderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En zelfs niet eens ernstig ziek, ADHD mag ook al: http://www.brusjes.nl/Wat%20heeft%20hijzij/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Brusjes wordt in die kringen veel gebruikt, omdat het daar ZO veel voorkomt, da je snel zat wordt de hele tijd ; broertjes en zusjes' te zeggen.
Normaal gesproken komt het zo weinig voor dat 'broertjes en zusjes' geen extra moeite is, of je alleen broertjes of zsjes moet noemen of de aantallen erbij. In dat 'circuit' echter spelen brusjes zo vaak een rol (ook in geschreven teksten) dat het veel meer gebruikt wordt en dus opvalt. Maar je mag het in alle conteksten gebruiken zonder extra lading. Misschien voor mensen uit dat 'circuit', maar daarbuiten WETEN mensen niet eens dat het daar zo veel gebruikt is. Geen extra lading dus. Maar vooruit, wel een plusje, omdat je de eerste bent die brusjes noemt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch een extra lading. Ik weet dat er mensen zijn die het woord brusjes als gewoon broertjes en zusjes niet willen gebruiken, omdat het ook voor broertjes en zusjes van bijvoorbeeld zieke kinderen gebruikt wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Word wel gebruikt in beide gevallen, maar is geen officiele taal dat in het woordenboek staat.

Andere antwoorden (6)

niet letterlijk, maar dan maar zo: iemand met dezelfde ouders

Toegevoegd na 17 seconden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vertaalequivalent
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat is er niet, wij splitsen uit in broers en zussen.

Daarentegen hebben ze in het engels weer cousins en nieces/nephews in plaats van alleen nichtjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een vertaling wel, maar geen equivalent met één woord. De vertaling is simpelweg "broer of zus", of, als bekend is of het gaat om een broer of een zus, vertaal je dat uiteraard. Maar er bestaat gaan echt equivalent dat het vertaalbaar maakt in één woord. En worden wel eens pogingen gedaan, zo is "brusjes" wel bekend, maar natuurlijk ook incorrect Nederlands en hooguit te gebruiken in de informele sfeer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nestgenootjes, maar dit wordt specifiek bij dieren gebruikt.
Rieneke1
11 jaar geleden
een vertaling in de nederlandse taal, nee die is er niet dan kom je toch uit op broertjes en zusjes of gebroeders en gezusters.
in het duits is het er wel : "geschwister" met dezelfde betekenis als het engelse "sibling".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sibbing. Volgens het Groot Nederlands Woordenboek van WNT. betekent dit broer of zus. Ik denk dat op het moment bijna niemand zal weten wat je bedoeld wanneer je dit gebruikt. Misschien een reden om het juist vaak te gaan gebruiken.