Zijn "wederkerend" en "wederzijds" hetzelfde?

In de volgende situatie:
"Jij haat jouw broer volgens mij echt heel erg, hè?"
"Jah, maar volgens mij is het wederkerend".

o:? Ik zei dat perongeluk vandaag in plaats van "wederzijds" en het voelde raar..., maar het zijn toch gewoon synoniemen van elkaar, en dus is het correct om dat te zeggen, niet waar?

Toegevoegd na 38 seconden:
per ongeluk*

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor mijn gevoel is wederkerend weer heel raar om te zeggen. Misschien is de woordkeuze streekgevoelig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien wel, want het klonk echt fout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wederkerende werkwoorden ken ik wel...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is de enige situatie waarin ik dat woord zou gebruiken... Nou ja, als ik het dan niet per ongeluk in een andere zin zoals hierboven zou gebruiken :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier staat uiterst interessant leesvoer over het leven der wederkeringen en wederkerigheden... http://taalprof.web-log.nl/taalprof/wederkerend/#label22
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel handig! Bedankt =]

Het beste antwoord

Je haalt waarschijnlijk enkele termen door elkaar. Wederkerend is een woord wat alleen in de taalkunde wordt gebruikt: een wederkerend voornaamwoord is "zich". Hij vergiste zich.
Wederzijds betekent: van beide zijden. Een synoniem is: wederkerig. Wanneer je verliefd op iemand bent dan hoop je meestal dat het wederzijds is. Wederkerig kan ook gebruikt worden als het om meer dan twee personen gaat. De fans van Feijenoord hebben een hekel aan de fans van Ajax, en dat is wederkerig.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk! Ik haal ''wederkerig'' en ''wederkerend'' door elkaar..., maar weer wat geleerd =P Ze zijn dus synoniemen en ik kan ze dus beiden gebruiken om hetzelfde te willen zeggen. Bedankt =P

Andere antwoorden (2)

Wederkerend is terugkerend, wederzijds is van beide kanten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je zei het dus per ongeluk goed.
Wederkerend is in dit verband fout gebruikt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Overigens is "wederkerig" wel een synoniem van wederzijds.

Toegevoegd na 8 minuten:
goed = fout, ik las je vraag verkeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht al =P
Het moet dus "wederzijds" zijn en niet ''wederkerend'', maar zou je mij een voorbeeldzin kunnen geven met het woordje "wederkerend"? Want dat woord doet bij mij alleen qua taalkunde (wederkerend werkwoord, etc. ) een belletje rinkelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan verwar je toch wederkerig met wederkerend.
Het is een wederkerig werkwoord.
Een voorbeeld van wederkerend:
Sinterklaas is een elk jaar wederkerend kinderfeest.
Als ik iemand uitscheld, of gemeen tegen hem doe , en hij doet dan hetzelfde tegen mij dan is het wederkerend, mijn gedrag keert eigenlijk weer terug naar mij.

Wederzijds: Met wederzijds goedvinden is de schutting tussen de 2 buurhuizen afgebroken. Allebei de buren zijn het er mee eens dat de schutting afgebroken moet worden.
Vroeger kon je wederzijds ook op trouwkaarten lezen: Namens onze wederzijdse ouders geven wij u kennis van ons voorgenomen huwelijk. Dus namens de ouders van bruid en bruidegom.
Beetje duidelijk?
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is al iets duidelijker, ja.
Maar, zeg je dan dat de situatie wederkerend is, of die persoon? In je eerste voorbeeld? En in mijn voorbeeld, is dus alleen "wederzijds" goed, he? Zou ik nu zeggen van, "Ja, de situatie was weer eens wederkerend gisteren, ik sloeg hem en daarna sloeg hij mij en zo ging het maar door..." o:?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zou dat dan goed zijn-
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de zin van de vraagsteller moet het toch echt "wederzijds" of "wederkerig" zijn.
anneliez
12 jaar geleden
Het gedrag is wederkerend, maar eigenlijk wordt het woord niet meer zoveel gebruikt