Zijn er behalve het Esperanto ook andere kunstmatige talen?

Ik ken alleen maar het Esperanto van Zamenhof, zijn er andere talen die door mensen zijn gemaakt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.8K

Het beste antwoord

Ja, heel veel. Bijvoorbeeld het Quenya en Sindarijns, de elfentalen van Tolkien, worden als kunsttaal gezien. Maar het Esperanto is de enige kunsttaal waarvan bekend is dat er tegenwoordig moedertaalsprekers zijn (zij het heeeeel weinig)

Toegevoegd na 10 minuten:
O ja, een andere zeer bekende (en 1 die niet verzonnen is voor de fictie zoals Star Trek en elfentalen, maar echt voor het normaal gebruik) is het Volapük, dat was de 'voorloper' van het Esperanto. Wordt nu bijna door niemand meer gesproken, maar had het zelfde doel als het Esperanto: een internationale taal worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja die zijn er echt (erg he :p) Ik heb ze zelf niet maar op internet zullen ze neem ik aan wel te vinden zijn. De grammatica van de taal van de hobbits wordt volgens mij in het boek 'de Hobbit' van tolkien uitgelegd (niet de samenvatting van het boek die vooraf gaat aan de Lord of the Rings, maar het originele boek van de Hobbits)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat Volapük nooit groot is geworden komt doordat de grammatica een stuk ingewikkelder is dan die van Esperanto. Volapük heeft 5 naamvallen en zes persoonsvormen per tijd - niet eenvoudiger dan Latijn dus

Andere antwoorden (3)

Alle talen zijn door de mens gemaakt lijkt me, maar goed ik denk dat ik begrijp wat je bedoeld, talen die haast nergens gesproken worden.

Klingon

http://nl.wikipedia.org/wiki/Klingon_%28taal%29
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kunsttaal is iets anders dan een natuurlijke taal. Zie mijn uitleg als reactie bij het antwoord, als reactie op Ronald1995. Het heeft niks te maken met hoe veel het gesproken wordt, maar met het ontstaan en de ontwikkeling. Er zijn ook natuurlijke talen die nu helemaal nergens meer gesproken worden, dat blijven natuurlijke talen. Het Klingon wat je noemt is wel een kunsttaal inderdaad. Het is ooit door de makers van Star Trek als taal verzonnen. Het is niet op natuurlijke wijze ontstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat een kunsttaal iets anders is dan een natuurlijke taal begrijp ik.
Ik zie trouwens nergens gevraagd worden naar op natuurlijke wijze ontstane kunsttalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, daar vraagt de vraagsteller niet naar maar jij schreef dat alle talen door mensen zijn gemaakt. In principe gaan taalwetenschappers er vanuit dat natuurlijke talen niet door mensen zijn 'gemaakt' maar dat ze zijn ontstaan, en dat kunsttalen door de mens zijn gemaakt.
En bovendien heeft het dus niks te maken met hoeveel het gesproken wordt. Het Esperanto kent meer sprekers dan menig natuurlijke taal ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, ik zie dat "ontstaan" van een taal toch als iets menselijks. Zonder mensen ontstaat de taal ook niet en ontwikkeld die zich ook niet. Maar goed, dat is dan een verschil van inzicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@C4th: zucht.... het gaat om de algemene definitie, niet om jouw mening. Een kunsttaal is een door mensen bewust ontworpen taal. Een natuurlijke taal is inderdaad door mensen ontstaan en ontwikkeld, maar onbewust en vanzelf.
Je antwoord mbt Klingon is goed, maar toch -1 voor deze rare discussie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het eens met C4th, natuurlijk is er een verschil tussen een ontworpen taal en een taal die op natuurlijke manier is ontstaan en ontwikkeld, maar beide zijn natuurlijk door mensen gemaakt. Dat het onbewust en vanzelf is, wil niet zeggen dat het dan dus niet door mensen gemaakt is. En de vraagsteller heeft het over 'zijn er andere talen die door mensen zijn gemaakt?' en zegt daarbij niets over of het bewust ontworpen is.
Bij het invullen van een kruiswoordraadsel komt vaak "Ido" als oplossing bij de omschrijving kunsttaal. Wat dat nou precies is, daar had ik me nog nooit in verdiept. Maar nu dan wel naar aanleiding van de vraag:
Ido is ontwikkeld in het begin van de 20e eeuw, en wordt heden ten dage nog door een klein aantal mensen gesproken, hoofdzakelijk in Europa. Ido heeft veel grammaticale eigenschappen gemeen met Esperanto, en in veel gevallen is de woordenschat vergelijkbaar. Ido deelt met Esperanto de doelstellingen van grammaticale eenvoud en consistentie, het gemak om te leren, en het gebruik van leenwoorden van diverse Europese talen. De twee talen zijn grotendeels onderling verstaanbaar.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ido (esperanto voor "jonkie, telg)" is het resultaat van een poging Esperanto te laten "verbeteren" door een stelletje "experts". Die hadden binnen een paar jaar iets van 500 hervormingen voorgesteld. Een paar daarvan waren zinnig, maar de overgrote meerderheid was dat niet. De (enigzins terechte) kritiek dat de woordenschat van het Esperanto "te europees" is doe je niet teniet door de slavische invloeden te vervangen door germaanse en romaanse
Er zijn er heel veel. Meestal werd zo'n taal ontworpen ter vervanging van andere talen. Maar bij Esperanto is dat niet het geval, deze taal is ontworpen als extra taal / hulptaal, zodat de sprekers hun eigen taal als uitgangspunt konden nemen. Plus als opzetje. Want met duizend woorden was hij expres niet af.

Later werd dit voorbeeld gevolgd, bijvoorbeeld met Novial en Interlingua. Dit zijn talen die je heel snel kan begrijpen, omdat ze zo veel op bekende talen lijken.

In Wikipedia vind je vele artikelen in het Esperanto, maar ook in het Volapuk, het Novial en zelfs het Lojban.

"Kunst"talen zijn dus vaak afgeleid van reeds bestaande talen.

Tussen deze echte kunsttalen en de andere talen, bestaan nog allerlei tussenvormen. Zo is het Maleis op de tekentafel ontworpen, vanuit plaatselijke dialecten.
Ook het Noors is 'gered', door uit allerlei afgelegen vissersplaatsjes nog bestaande Noorse taalelementen bij elkaar te schrapen. Dit werd samengevoegd en werd een officiële taal. (Het Noors was bijna verdwenen door de Deense overheersing).

En wat dacht je van het Hebreeuws. Deze taal werd al 2000 jaar niet meer gesproken. In 1948 werd ze heringevoerd. Je kan moeilijk zeggen, dat deze taal in 1948 een natuurlijke taal was; hij werd meteen voorzien van allerlei moderne woorden. Ook op de tekentafel.