Waarom spreek je in Nederland van een KLEINzoon terwijl dit in het engels GRANDson noemt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, je hebt grandson and grandmother.
En daat zitten toch 2 generaties tussen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grappig, had dit nooit zo opgemerkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn zoon werd door zijn oma grootzoon genoemd ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je zoals
grandmother-> wel grootmoeder
grandson-> geen grootzoon?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Think so...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie Vraag!!!!+^^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is hetzelfde soort vraagstuk als bij getallen. In Engels sprekende landen zegt men bv 84 als eighty-four (eerst de 8 en dan de 4) In Nederland spreekt men bij 84 eerst de 4 uit, daarna de 8. Dus precies omgekeert met het Engels

Het beste antwoord

Omdat de Engelsen het woorddeel grand- kennen in de betekenis van "een generatie ouder dan, of jonger dan". Datzelfde gebruik kende men ook in het Grieks en Latijn.
In het Nederlands kennen we het woord kleinzoon als naam voor een kindskind van het manlijk geslacht, hetzij zoonszoon of dochterszoon. Het is afgeleid van het Franse petit fils.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik niveau 2 zou zijn zou je een Thumb Up krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ik: na 1066 kwam William de Conqueror. Die bracht de Franse taal mee uit Normandie.
Frans is een derivaat van het Latijn en voila de link is gelegd.

Andere antwoorden (3)

Omdat dat nou eenmaal zo is. Elke taal heeft verschillende uitdrukkingen die in een andere taal misschien nergens op slaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Joh, Daan! Dit is wel een heel makkelijke manier van accepteren. Gewoon je er vanaf maken. Wanneer je gaat zoeken, vind je bijna altijd wel een logisch antwoord.
Maar soms kost zoeken tijd en hebben mensen geen zin... Dan zeggen ze dat 'het nou eenmaal zo is', of 'altijd zo is geweest'.
Zou iedereen een dergelijke houding aannemen, dan zouden wij nog steeds op het niveau van 4,3 miljoen jaar (eerste mensachtigen) - 125.000 jaar (moderne mens) geleden verkeren...
En dan zou deze site nooit hebben bestaan!
Altijd leuk om daar even over na te denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, het klopt anders wel wat ik zeg. Elke taal ontwikkelt zichzelf apart van andere talen. Dat is gewoon een fiet en dat heeft niks te maken met niet willen zoeken. Dit is gewoon de waarheid.
Overigens denk ik niet dat je mij hoeft te zeggen dat ik geen goeie instelling ofzo heb.
En trouwens, ik zoek per definitie niet, want als ik het moet gaan opzoeken, dan is er altijd wel iemand doe het al beter kan uitleggen, dus heeft de vraagsteller daar meer aan.
Of het een echt woord is weet ik niet maar grootzoon wordt wel gebruikt:

http://www.google.nl/search?rlz=1C1GGGE_nlNL425NL425&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=grootzoon#sclient=psy&hl=nl&rlz=1C1GGGE_nlNL425NL425&source=hp&q=%2Bgrootzoon&aq=f&aqi=&aql=&oq=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=af0e0232415db37b&biw=1920&bih=1109
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag. Grand betekent o.a. groots. En klein betekent euhh...klein.
Het enige 'zinnige' wat ik hierop kan bedenken is dat elke taal zijn eigen 'eigenaardigheden' heeft n vaste uitspraken, waar niemand meer kan achterhalen waar de vandaan komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je het niet weeg. waarom geef je dan antwoord? -5
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
weet*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie denk je wel niet wie je bent. Er staat ook info in mijn antwoord. Bovendien wijkt mijn antwoord niet zoveel af van andere antwoorden gegeven hier!!!!!