hoe moet je weten bij welke woord je lidwoorden moet gebruiken?

bijv. de jaar of het jaar, het mooiste of de mooiste enz

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal

Antwoorden (3)

Dat is afhankelijk van het geslacht van het woord. Onzijdige zelfstandige naamwoorden woorden krijgen HET en de andere zelfstandige naamwoorden DE.

Toegevoegd na 3 minuten:
Op onze taal staan wat algemene richtlijnen om dat verschil wat makkelijker te kunnen leren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja dan is de vraag natuurlijk: hoe weet jij of een woord 'onzijdig' is of niet? Eigenlijk dezelfde vraag....
Het is iets dat je vooral in de herinnering moet doen, dwz uit je hoofd leren, want al kan de regel wel dynamiek toegepast worden, het is gewoonweg niet praktisch, en middenin een grote conversatie waarbij je snel de woorden door elkaar in een verband moet leggen, kun je niet zitten aarzelen om het juiste woord te bedenken.

Moedertaalsprekers hebben vaak wat dit betreft het voordeel, maar iedereen kan het leren met tijd.

Nederlands is ook niet mijn eerste taal, maar ik heb dit probleem zelden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn enkele regels (meervouden altijd 'de', verkleinwoorden altijd 'het, laatste deel van samengesteld woord bepaalt woordgeslacht) maar voor de rest is het een kwestie van horen en onthouden of uit het hoofd leren. Dat schijnt voor nogal wat buitenlanders lastig te zijn want er wordt te vaak voor 'de' gekozen. Niet vreemd, want er zijn veel meer 'de'- dan 'het'-woorden, alleen zitten er bij die onzijdige erg veel dagelijks gebruikte, zodat het foutief gebruik opvalt. ('de huis'). Advies zou dan kunnen zijn alle 'het'-woorden van buiten te leren, de rest is 'de'.
Computoon