wat waren er eerder: letters of cijfers?

Weet jij het antwoord?

/2500

In werkelijkheid waren de cijfers eerder dan de letters dat komt doordat mensen vroeger turfde. (streepjes zetten om het aantal bij te houden. Daardoor bestaan de cijvers langer dan letters

Ik denk dat die er gelijktijdig waren. Toen mensen gingen schrijven, om bv overeenkomsten vast te leggen hadden ze ook cijfers nodig om aantallen te beschrijven

Ik denk in ieder geval dat het cijfer 1 er het 1e was, om de simpele reden dat dit eenvoudige streepje eigenlijk nog steeds staat voor een 1 , en dat men daarna begonnen is met turfen. Ook heb je voor letters spraak nodig iets wat in mijn beleving pas later in de evolutie is ontstaan.

De cijfers waren er veel eerder. Kijk maar naar de 1, de 2 en de 3. Je ziet dan het aantal turfjes wat in dit symbool verborgen zit. De romeinse vijf, V is duidelijk een hand. Letters zijn in de loop van vele eeuwen ontstaan vanuit tekeningetjes. Bijvoorbeeld een uil, water, een valk. Die tekeningetjes werden vervolgens gestileerd, en ze gingen staan voor de klank van die uil, water en valk. Zo ontstond dus een soort van rebus. Zie de hiëroglyfen. Vervolgens ontstond een trend tot standaardisering: de tekens werden in meer gevallen gebruikt en het aantal tekens verminderde. Ook het aantal klanken per teken verminderde. Waren er eerst tekens die drie klanken weergaven, het werden er twee of een. In onze tijd is er nog een restant van dit verschijnsel te zien in de x, die voor ks staat, het enige teken nog met twee klanken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100