Wat is het nut van het vak 'Nederlands' op school?

Wij hebben maarliefst 4 uur per week Nederlands en ik snap niet wat je er aan hebt als je weet wat lv en pv en bvgd enz weet? Is er wel een 'ja' antwoord op deze vraag, ik hoor het wel!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
10.9K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik vraag me het ook af, ik doe tweetalig onderwijs, wat betekent dat alle lessen in het Engels zijn. Waarom kan ik Nederlands dan niet laten vallen? Natuurlijk zit er wel iets nuttigs tussen, maar waarom doen ze dat dan niet in de eerste zodat je het daarna kan laten vallen. Voor mij voelt het als tijdverspilling, want het meeste weet ik toch al.

Antwoorden (9)

Je leert er hoe je een goede zinsopbouw moet maken zodat je het niet in de verkeerde volgorde zegt wat riza dus doet en je leert in de hogere klassen hoe je brieven en sollicitatiebrieven moet schrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is gewoon om het Nederlands onder de knie te krijgen. Je zult wel denken dat het geen nut heeft, maar heel veel Nederlanders maken dagelijks spelfouten, iets wat in eigen taal nogal slordig staat. In het begin dacht ik ook wel te weten waar nou een d, een t, of een dt hoorde, maar dit viel me vies tegen. Tegenwoordig weet ik wel wanneer welke letter te gebruiken aan het einde van een woord. Ook heb je Nederlands nodig bij andere vakken. Bij Duits moet je grammatica goed onder de knie hebben in het Nederlands, want als dit niet het geval is zullen de naamvallen een probleem voor je worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je alleen al sommige vragen leest op GV, mag het vak Nederlands van mij wel meer uren gegeven worden.

Het opstellen van brieven is bv een hele belangrijke, daar kun je echt wat aan hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mee eens +!
Wij hebben maarliefst 4 uur per week Nederlands....

Bovenstaande fout in uw zin rechtvaardigt het belang van Nederlandse taal op school.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk is er een bevestigend antwoord op deze vraag. Het is wel zo handig als je vaardig met anderen kunt communiceren. Als jij begrijpt wat anderen zeggen en schrijven, en als anderen begrijpen wat jij zegt en schrijft. Daar horen trouwens ook goede zinsbouw, correcte interpunctie en in het algemeen leesbaar schrijven bij.

Wil jij later een goede baan? Als je vaardigheid in je eigen taal al tekortschiet, ben je voor héél veel banen bij voorbaat al gediskwalificeerd. Kijk voor de lol maar eens rond op een vacaturesite om te zien bij hoeveel vacatures de volgende eis staat: 'Nederlands: uitstekende beheersing in woord en geschrift.'

Trouwens: ik vind 'maar liefst vier uur' les per week in een taal die zo belangrijk is voor je toekomst helemaal niet zo veel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Bovendien: uitstekende beheersing van de Nederlandse taal is ook handig als het niet als vacature-eis genoemd wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Absoluut, er zijn ook nog veel banen waarbij uitstekende beheersing van de Nederlandse taal zo vanzelfsprekend is, dat het niet eens meer wordt genoemd. En dan zit de werkzoekende zich af te vragen waarom hij nooit wordt uitgenodigd voor een eerste gesprek, terwijl een correcte brief wonderen hád kunnen doen.
dan krijg je door waarom je wat zegt en hoe je iets mooier kan zeggen EN je kan andere talen niet leren als je Nederlands niet kan ontleden enzo. ook is litratuur en poëzie belangrijk om je mee bezig te houden zodat je daar gevoel voor krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Literatuur :)
als je weet wat lv en pv en bvgd enz weet?

Deze zin, dit deel van de zin, begrijp ik al niet.
En dat ligt niet aan mij.

En het nut van het goed leren van je eigen taal zou niet uitgelegd hoeven te worden.

Communiceren doe je in de eerste plaats in je eigen taal.
En dat communiceren bepaalt hoe jij over komt bij anderen.
Als jou dat niet kan schelen, omdat je toch stratenmaker wilt worden en nooit een boek wilt lezen en nooit een artikel uit een krant wilt begrijpen en nooit iets wilt schrijven, ja dan is het minder belangrijk.

Uiteindelijk heeft Nederland nog genoeg analfabeten en die gaan ook niet dood aan hun gebrek aan beheersing van het Nederlands.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet wat je vervolgopleiding zal zijn? Sinds ik echter een WO-opleiding volg, merk ik het belang van goed kunnen samenvatten. Heel belangrijk als je lappentekst moet kennen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is je eigen zin, lees hem nu eens grondig en bekijk je zinsconstructie.

'Wij hebben maarliefst 4 uur per week Nederlands en ik snap niet wat je er aan hebt als je weet wat lv en pv en bvgd enz weet?'

'maarliefst' 'twee maal weet' 'enz'

Leestekens, zoals een komma, maken teksten ook veel minder saai. Voor enz hoort normaal ook een komma, en wat nog beter zou zijn is dat je woorden voluit schrijft.
Zoals enzovoort.

Neem dit nu niet te persoonlijk, maar ik lees soms lange teksten, waar niet één hoofdletter of leesteken in staat. Als lezer is dat ook vreselijk saai om te lezen en komt ook dom over.

Mijn conclusie is dat vier uurtjes van je moedertaal zeker niet teveel zijn ! Je goed kunnen uitdrukken is enorm belangrijk, wil je iets bereiken in je leven.

Door dit te schrijven, loop ik het risico negatief beoordeeld te worden. Dat is dan maar zo, dit is eerlijk waar wat ik er van vind.