Wat is de herkomst van: "iemand op zijn blauwe ogen vertrouwen"?

misschien erg PC, maar heeft niet het een apart pro westers tintje? kan je iemand ook op zijn blonde haar of rechte neus vertrouwen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
15.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien kennen ze in Azië en Afrika wel de tegenhanger door het dan iemands bruine ogen te noemen,of het is een vrij recente in Europa of ergens in de rest van de westerse wereld ontstane uitdrukking.

Het beste antwoord

Ogen als zodanig kunnen vertrouwen schenken vanuit de gedachte dat ogen de spiegels van de ziel zijn. Uiteraard kunnen de ogen anders van kleur zijn. Blonde haren of een rechte neus hebben niet die specifieke eigenschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat gezegde is gerelateerd aan de Duitse term "blauäugig"

Zij gebruiken die term om een naïef, argeloos persoon te beschrijven. Iemand die zich van geen kwaad bewust is of
geen kwaad in de zin heeft.

Een beetje zoals wij de term "blond" gebruiken.
Aleen staat blond bij ons dan voor dom.

En wat die neus betreft... ook die heeft bij ons een beetje een negatieve klank. Denk maar aan Pinokkio ( liegen)
of bemoeizucht ( je neus ergens in steken)
Of " hier zit een luchtje aan"

Zelfs een goede neus voor zaken hebben wordt niet altijd gewaardeerd.