Ja, gek genoeg wel. Volgens de Officiele Woordenlijst der Nederlandse Taal, het Groene Boekje, is het meerfout van ploegmaat ploegmaats.

Toegevoegd na 1 minuut:
En het meerfout van maat in de zin van vriend, makker, kan zowel maten als maats zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou het dan ook maatsnaaier zijn.
Niet i.v.m. snaaien brengen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, dat zou nog best wel eens kunnen! :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meerfout? Je had toch juist bevestigd dat het niet fout was? ;) meervoud*
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar ik vind 'm zo zo leuk :-)
Het meervoud van ploegmaat is inderdaad ploegmaats. Zie http://woordenlijst.org/zoek/?q=ploegmaat&w=w.
Het meervoud van maat is weliswaar maten, maar bij ploegmaat is het weer anders geregeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Hóe is dat dan geregeld? Mijn taalgevoel zegt dat het fout is. Misschien onder invloed van het woord ondermaats? Het meervoud van maat in de betekenis van gezel is en blijft gewoon maten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet volgens van Dale.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de Algemene Nederlandse Spraakkunst staat dat een beperkt aantal oorspronkelijk Nederlandse persoonsnamen een meervoud op -s hebben; soms hebben ze daarnaast een meervoud op -en. Voorbeelden die gegeven worden: broer - broers, bruidegom - bruidegoms, knecht - knechten/knechts, kok - koks, maat - maten/maats, oom - ooms, zoon - zonen of zoons. Zie: http://www.let.ru.nl/ans/e-ans/03/05/03/body.html#p1
Amadea
11 jaar geleden
Oké, ik ben overtuigd! Een plus erbij voor Peppie.
Ja, het is een van de twee meervouden van ploegmaat naast ploegmaten volgens van Dale.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Zou het dan onder invloed van het Franse woord gebeurd zijn: equipiers, dus ook ploegmaats?