opdat:
het woord geeft een doel aan
vb:controleer alles goed, opdat er geen ongelukken gebeuren

omdat:
het woord noemt een reden
vb:ik kan niet komen omdat Jan ziek is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Beiden geven aan dat het ene de oorzaak is van het andere. Maar twee in twee richtingen. Je doet a opdat b goed afloopt, dus b loopt goed af omdat je a gedaan hebt. Opdat is eigenlijk niet veel anders dan ‘zodat’.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Opdat' suggereert iets voorwaardelijks: ik doe dit opdat dat gebeurt - opdat jij Jan niet zult ontmoeten, nodig ik jullie apart uit.
'Omdat' geeft meer een gevolg aan: de taart is mislukt omdat ik de oven te vroeg opendeed - omdat jij een lekke band had, ben je te laat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Opdat" zou je kunnen vervangen met "zodat"