Waarom zeggen veel kinderen "me" fiets in plaats van "mijn"?

Is dat onwetendheid, luiigheid of chattaal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk een gebrek, lees het ook vaak, chattaal is meer idd en allerlei klinkers die worden vermeden...
Kimath
13 jaar geleden
Ik erger mij hier ook regelmatig aan. Is het nou zo moeilijk om een beetje fatsoenlijk Nederlands te typen?

Het beste antwoord

Ik denk in de spreektaal is 'mijn' ook heel vaak 'm'n'!!
En ik denk de 'm'n' uiteindelijk weer 'me' is geworden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar dacht ik inderdaad ook aan. :)
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat denk ik inderdaad ook. Het is een "m'n" dat voor de slordige spreker (of de slordige luisteraar) op "me" lijkt. Sommige kinderen weten dat het "m'n" is, maar zij schrijven opeens "men". Ziet er ook al niet uit...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vermoed ook dat "m'n" (uitgesproken als "mun") is verworden tot "me", naar analogie van het weglaten van de -n aan het einde van woorden eindigend op -en.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ja, stras gaa ze nog op dees manie schijve.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, ik zeg al een beetje "gaa" (genasaliseere aa en ontbrekende n) en praktisch "manie" (wij Tukkers houden van -r inslikken), dus het zou zomaar kunnen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zucht...waar is de goeie oude tijd gebleven. Het zal zo blijven doorgaan.
"Nix an te doen".
:p

Andere antwoorden (9)

En op GV een taalgebrek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou ja, we maken allemaal wel eens een spelfout, maar daar gaat het hier niet meer om lijkt me.
Waarschijnlijk een combinatie van alledrie de mogelijkheden. Net als "is" i.p.v. "eens", en "hun" i.p.v. "zij".
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, een combi van. Denk ik ook. En gewoon makzucht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu we het toch over gemakzucht in taalgebruik hebben: "Ja, (het is) een combi(natie) van (mogelijkheden). (Dat) denk ik ook. En (het is) gewoon (ge)makzucht."
Ik woon in een plaats waar ze een soort accent hebben, heel irritant want mijn ouders willen wel dat ik ABN blijf spreken.
Er zijn verschillende reden hiervoor:

- kleine kinderen doen het omdat ze niet beter weten
- chattaal kan maar hoeft niet
- en omdat in sommige plaatsen een accent word gesproken en als je dan bij iemand komt waar dat zo is neem je dat onbewust over
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het ook veel onwetendheid is. Zoiets begint onschuldig, maar wordt door jongeren doorgegeven en volgens mij denken veel mensen dat het goede schrijftaal is. Als ik wel eens sollicitatiebrieven lees waarin ze het hebben over 'me ervaring' dan vind ik t toch wel triest. 'me' in de ban!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ItisILeClerc
13 jaar geleden
Het begint onschuldig, maar voor je 't weet gaan ze 't hebben over mastruberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jah, terwijl toch iedereen weet dat het masTURberen is.
Dat zijn kinderen uit de randstad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien msn-taal?
Je hoort het veel, inderdaad.
Gemak, denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spreektaal is heel anders dan schrijftaal. Zolang je maar mijn schrijft, is het prima.
Als iets niet zo goed is, en ik praat snel, zeg ik: da's nie su goe. Maar dat schrijf ik natuurlijk niet. Dus met het zeggen van 'me' is niets/niks mis (niks is ook spreektaal!), zolang je maar wel weet hoe je iets moet schrijven.
Luister voor de grap eens naar iemand die een plat Engels accent heeft en ongeveer zegt: 'wha ah ya do-i hi' (what are you doing here).

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens zijn het niet alleen kinderen die dat zeggen.
Taal beweegt, luister maar naar het verschil tussen Polygoon Journaal en het huidige Journaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben docent nl en ik denk dat het is ontstaan door chattaal, maar ondertussen weren veel leerlingen ook echt niet meer hoe het wel moet. Als ik dan vraag of ze 'me boek' willen verbeteren, dan maken ze er 'mij boek' van. En dat zijn dan HBO'ers, echt treurig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is spreektaal