Wat is sodomie?

Ik volgde een mini serie op netflix waar dit woord in voort kwam. Zou graag willen weten wat het betekend

een jaar geleden
in: Taal
8.1K
ronron1212
een jaar geleden
Tik het in en kijk eens waar google mee komt
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Komt van 'Sodom en Gomorra' uit de bijbel, twee steden waar volgens de bijbel veel zonde zou heersen en aan homoseksuele verkrachtingen werd gedaan.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sodom_en_Gomorra

Antwoorden (3)

Met sodomie worden seksuele handelingen bedoeld die traditioneel als tegennatuurlijk worden beschouwd. Vaak komt dit neer op 'niet-reproductieve' vormen van seks (dus seks die niet op voortplanting gericht is), zoals seks met dieren (bestialiteit), homoseksualiteit, anale seks en orale seks.
fremar
een jaar geleden
In de breedste zin omvat de term sodomie alle vormen van seks die als niet-reproductief gezien kunnen worden, dus ook orale seks, masturbatie, pedoseksualiteit en pederastie, zoöfilie, gebruik van hulpmiddelen als dildo's, wurgseks, et cetera. Met andere woorden: iedere vorm van seks buiten penis-in-vagina kon als sodomie worden beschouwd.

In engere zin wordt met sodomie gewoonlijk anale seks bedoeld. Het afgeleide werkwoord 'sodomiseren' betekent dan ook iemand anaal penetreren.

Tegenwoordig[(sinds) wanneer?] slaat sodomie tussen mensen, in de zin van anale seks, niet meer uitsluitend op handelingen verricht door een man bij een andere man, de handelingen kunnen ook verricht worden door of bij een vrouw.
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Sodomie (bron van bovenstaand etkst).
Sodomie betekent: bestialiteit, ontucht met dieren. oftewel geslachtelijke omgang met dieren. Sodomie is een synoniem van: zoöerastie, zoöstuprum, zoöfilie.
Bron: de belangrijkste woordenboeken.
De geschiedenis van het woord sodomie, met in de loop der tijd vier verschillende betekenissen.
1. Oorspronkelijk: homoseksueel verkeer van mannen (Genesis 19:5).
2. Later: anaal geslachtsverkeer in het algemeen.
3. Nog later: anale coitus bij mannelijke homoseksualiteit.
4. Tegenwoordig (in Europa): geslachtsverkeer met dieren = bestialiteit.
Bron: Winkler Prins encyclopedie.
Toegevoegd op 29 juli 2022 13:18: tekst
een jaar geleden