Wat betekent het Duitse (werk)woord 'Hartzen'?

Kwam ik net tegen in een parodie op het hier momenteel geloof ik bij jongelui populaire liedje Nein Mann van Laserkraft. (Niet echt mijn muziek trouwens ;-) )

Waar in het origineel gesproken wordt van 'Ich möchte noch ein Bisschen tanzen', van een jongeman die nog niet naar huis wil, is er in de parodie sprake van een werkeloze jongeman die beweert 'Ich möchte noch ein Bisschen hartzen'.

Het woordenboek (en ik heb er hier een paar!) biedt echter gene uitkomst, en ook online vertalers kennen dit werkwoord niet. Ik vermoed dat het dus gaat om slang / een modewoord. En dat het weinig soeps betekent. Maar wat dan precies ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dus die werkeloze jongeman wil gewoon niet aan het werk, maar nog een beetje rondlummelen:-D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar komt het in elk geval op néér. Ik ben alleen benieuwd waar het wóórd vandaan komt. En in welk verband. (Als dat te achterhalen is hoor, want dat weet je nooit met die 'jongerenwoorden'.

Het beste antwoord

Het betekent werkloos zijn en een beetje rondhangen. Was woord van het jaar 2009. Bron: Wikipedia.

Toegevoegd na 39 seconden:
overigens op "hartzen" gezocht op wikipedia.

Toegevoegd na 25 minuten:
Wort des Jahres – Wikipedia - [ Vertaal deze pagina ]Im Jahr 2009 wählte die Jury aus den 15 Favoriten der Abstimmung das Wort „hartzen“ (Arbeitslos sein, „rumhängen“) auf den ersten Platz

de.wikipedia.org/wiki/Wort_des_Jahres
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Correct. Marleen, zoek maar op Harz IV - dat is het huidige ondersteuningspakket voor werklozen, waarover veel te doen is in de Duitse politiek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt goed, maar op de NL wikipedia staat niks naders, en op de Duitse wordt het in het overzicht van het Wort des Jahres wel genoemd, maar zonder uitleg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Marleen, ik heb eerst gegoogeld op "hartzen", kwam bij "Wort des Jahres - Wikipedia, heb daarop geklikt, en kwam tot de bovenstaande uitleg. (mogelijk verschil tussen Duitse en Nederlandse google?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah. Cryo ; nu geef je me hier PRECIES het antwoord dat ik zocht ; de betekenis was me wel duidelijk. maar HarzIV zegt me wel heel vaag ergens iets.....

Andere antwoorden (2)

Hartzen komt van hartz vier. De naam van het beleid in duitsland dat over de werklozen gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb even op Google Duitsland gekeken:
"Hartzen
Die Freizeitbeschäftigung vieler Deutschen nicht nur im Urlaub. Wer harzt ist länger glücklich, und die dabei ausgestossenen Testosterone (nicht zu verwechseln mit Endorphinen) sorgen den ganzen Tag lang für Zufriedenheit.
Beim Hartzen muss man versuchen die einem am Tag zur Verfügung gestellten 68 Cent so gut wie möglich nutzen, sei es in Bier, Schokolade oder andere Suchtmittel. Wer hierbei am sparsamsten umgeht und sich auch noch ein paar Socken oder frische Unterhosen leisten kann hat gewonnen.
Vielerorts wird auch Mischkonsum betrieben, wobei das Hartzen mit anderen sinnvollen Tätigkeiten verbunden wird, so z.B. videospielen oder fernsehen. Ärzte warnen vor diesem Mischkonsum der dicke Bäuche oder die berühmten vierreckigen Augen hervorrufen kann."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:lol:
De bron zegt eigenlijk al genoeg ;-) Hartzen : vrijetijdsbesteding van veel Duitsers buitenom de vakanties.
Wie hartzt is langer gelukkig, en de daarbij vrijkomende testosteron (niet te verwisselen met endorfinen) zorgt de hele dag voor een tevreden gevoel. Tijdens het hartzen moet men proberen de beschikbaar gestelde 68 cent zo goed mogelijk te benutten, hetzij aan bier, hetzij chocolade of andere genotsmiddelen. Wie hiermee zo zuinig mogelijk omgaat en zich ook nog een paar sokken en schone onderbroeken kan permitteren, heeft gewonnen. Op veel plaatsen wordt ook aan gemende consumptie gedaan, waarbij het hartzen met andere zinvolle bezigheden gecombineerd wordt, zoals videogames spelen of televisiekijken. Artsen waarschuwen voor deze gemengde comsumptie omdat het dikke buiken en vierkante ogen kan veroorzaken. Dat dekt ook wel aardig de lading.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weer wat geleerd op de vroege ochtend ;-)