Waarom zit er geen ingebouwd programma in de besturingssysthemen van de computers dat automatisch de taalfouten die men tikt verbetert?

Zou toch handig zijn als taal- en spellingsfouten automatisch verbeterd zouden worden. Nu kan je wel een spellingscontrole op je getypte tekst los laten, maar dat doen dus heel weinig mensen. De computer zou het moeten doen zonder een opdracht ervoor te krijgen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.2K

Het beste antwoord

Dat kan niet vanwege alle werkwoordvervoegingen.

voorbeeld: Ik verbeeld me / Hij verbeeldt zich

Als je dan typt: ik verbeeldt me (dus met dt) is het woord niet fout, alleen heb jij zelf een fout gemaakt.
Maar de computer herkent het woord als goed.

Overigens geeft de computer bij andere fout getypte woorden in word wel suggesties wat het zou kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat dat heel moeilijk te realiseren is!

Word heeft deze funtie ingebouwd. En bij mij op het werk kan ik deze niet uitzetten. Het aantal keren op de dag dat je je texten moet gaan nalopen omdat de verbeteringen niet kloppen.. Erg vermoeiend. Het is dan efficienter om de spellingscontrole gewoon fouten aan te geven en suggesties te geven dan om dat automatisch te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het belangrijkste is, dat de toepassingen die je doorgaans gebruikt om het meeste teksten te tikken, je kunnen helpen met spelling: Je tekstverwerker, je mailprogramma en je browser. De spellingscontrole in mijn browser heeft me al voor heel wat tikvauten gered hier.
Het zou vervelend zijn als je OS zich zou bemoeien met alle software in dat opzicht. Een tabelletje intikken in Excel zou al heel vervelend worden.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zou je zelf moeten kunnen bepalen dat hij niks mag verbeteren (verslechteren dus) in bijvoorbeeld Excel of Word.
AWM
14 jaar geleden
In Word zit het al. En ik denk echt dat niemand zit te wachten op spellingscontrole in Excel. Lijkt me reuze irritant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja maar dat schrijf ik toch Antwoordman. Je moet dan zelf beslissen welke programma's niet gecorrigeerd mogen worden. (Stukjes op forums graag wél).
Ja. Omdat een programma geen fantasie kan hebben en geen taalgevoel heeft. Er worden soms namen of afkortingen getypt die ter plekke verzonnen zijn. Een zin kan soms moedwillig onaf blijven, woorden worden samengevoegd of veranderd. Een mens begrijpt wat bedoeld wordt, een machine ‘verbetert’ het tot onzin. Heet maar eens Tjitske, lanceer LM voor de lokale manager, als ik jou was..., leg uit wat een planschade-afwentelingsovereenkomst is, of scherts dat je ondertuigd bent. Ik heb onze vorige secretaris Amsing al een ‘verbeterd’ gezien tot Camping.
Moest maar niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het mensen (mij in ieder geval) heel erg zou irriteren als de computer besluit dat de tekst die ze tikken iets anders zou moeten zijn.
Ik weet beter wat er moet staan dan de computer en ook al kent de computer het woord niet, dan nog kan het bestaan of wil ik bijvoorbeeld opzettelijk een woord uit een andere taal er in verwerken. Spellingcontroles zijn (nog) niet goed genoeg om dat te kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer dit programma maar eens: TinySpell

http://tinyspell.m6.net/