Hij is geen knip voor de neus waard. Waar komt dit gezegde vandaan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
6.5K

Het beste antwoord

Knip staat voor vingerknip (een handgebaar met duim en een vingertop). Vroeger maakte men een knip tegen iemands neus als teken van spot, laat maar zeggen. Als je zelfs geen knip voor de neus waard bent, ben je niets waard.

;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Uit het oude Griekenland. Athenaeus zei al: "ουκ αξια οντα ψomicron;φου δακτυλων".

Toegevoegd na 8 minuten:
Knip staat in de uitdrukking voor vingerknip, een handgebaar dat je maakt met je duim en een vingertop. Volgens het Groot Uitdrukkingenwoordenboek van Van Dale (2006) maakte men vroeger een knip tegen iemands neus als teken van spot of voor straf. Als je zelfs geen knip voor de neus waard bent, ben je niets waard.

Het Woordenboek der Nederlandsche Taal geeft citaten uit de achttiende eeuw met 'geen knip waard zijn', de oudst bekende versie van deze zegswijze. "Voor de neus" is een latere toevoeging.
Amadea
10 jaar geleden
escape
10 jaar geleden
Volgens Google Translate wil dat zoveel zeggen als:
"Nogal een waarde psomicron wezens? fu vingers".
Dus dat zal een probleem zijn, dat oude Grieks...
Reddie
10 jaar geleden
@escape, Amadea (+) is echt van alle markten thuis. Vergis ja daar niet in.