Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe heet dit in het nederlands?

Ik heb een wondje, daar komt van dat waterige vocht uit. In friesland noemen ze dit "vurig water", letterlijk vertaald.
Is er een nederlands woord voor? Het is geen etter, gewoon doorzichtig vocht.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

wondvocht lijkt me.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Meestal spreken we gewoon van wondvocht. De meer officiële benaming in het nederlands is: exsudaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee er is geen Nederlands woord voor 'vurig water' . Het wondvocht (exsudaat) wordt zo genoemd omdat de wond nogal branderig aanvoelt. In de kop van Overijssel (Steenwijk) wordt het ook vurig water genoemd.
http://nl.wiktionary.org/wiki/exsudaat
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe is dan wondvocht niet het Nederlandse woord voor vurig water?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry MrTomaat maar volgens mij is vurig water geen Nederlands woord en wondvocht een correct Nederlands woord.
Dat noemen we meestal inderdaad wondvocht, of ook wel lymfe, want dat is het .
Naast je bloedvatenstelsel heb je in je lichaam ook een heel stelsel van lymfklieren, dat zich met name met de afweer en genezing bezighoudt.

Als je je huid openhaalt gaat het bloeden omdat je vaatjes kapot maakt. Maar je maakt natuurlijk ook lymfevaatjes kapot, en daar komt die kleurloze vloeistof uit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding