Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie is de man die vloeiend Latijn spreekt?

Een hele tijd geleden had ik gehoord van een man die (misschien samen met zijn zoon) als een van de laatsten nog vloeiend Latijn spreekt, dus echt in het Latijns kan praten.
Wie is deze man? Of welke mensen spreken de taal ook nog steeds?

Toegevoegd na 9 uur:
Ik weet dat Latijn een 'dode' taal is en alleen nog wordt geschreven, maar deze mensen zijn dus native speakers, praten thuis in het Latijn met elkaar.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.6K
Kimath
13 jaar geleden
mijn leraar Latijn van de middelbare school kan het ook wel praten.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

Er zullen best veel mensen zijn die vloeiend Latijn spreken, er wordt nog altijd les gegeven in Latijn.

In Vaticaanstad is latijn nog de officiele taal
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Latijn staat officieel te boek als een dode taal. Dwz er zijn geen volkeren, culturen meer die het Latijn als volkstaal hebben.
Latijn wordt nu uitsluitend door de wetenschap gebruikt als basis voor de terminologie die dan wereldwijd door de wetenschappers is te begrijpen. En ook door anderen die zich wat met Latijn hebben beziggehouden.

En uiteraard in de RK kerk wordt het Latijn nog gevoerd.
Lang geleden de taal van Rome
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het Vaticaan heeft als enige plek ter wereld Latijn als officiële taal. Meestal wordt er in het Italiaans gesproken. Paus Benedictus kan naar het schijnt het Latijn vloeiend spreken, en met hem nog zo'n veertien anderen.

Toegevoegd na 13 uur:
Het kan niet kloppen dat er nog mensen zijn die vanaf hun geboorte Latijn hebben gehoord. Er is niemand meer die Latijn als moedertaal heeft, en dat is al langer dan duizend jaar zo.
Dat jij het ooit hebt gehoord betekent nog niet dat het op waarheid was gebaseerd. Dus wat dat betreft kun je de vraag wel sluiten....
(Lees meer...)
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou ja .. .. vloeiend .. .. :-}
Dan moet je bij mijn neef zijn, die is leraar in Nijmegen en die spreekt vloeiend Latijns.

Toegevoegd na 4 minuten:
Sorry, latijns moet zijn latijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het Latijn zoals we dat kennen is een schrijftaal. De vraag is of die ooit op zo'n manier gesproken is.
Ik weet niet of je dan kan volhouden dat zo'n taal nog 'vloeiend' kan spreken. Het blijft altijd gekunsteld.

Ik denk zeker te weten dat er al heel lang geen 'native' sprekers meer zijn. Maar wie weet .. ..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet dat het ook op Sicilië nog wordt gesproken.

Latijn is eigenlijk oud Italiaans. Net als dat het Nederlands een oude variant heeft; oud-Nederlands
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding