Waarom wordt in de Engels taal "ik" met hoofdletter I geschreven en niet met een kleine letter i?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
3.6K

Het beste antwoord

De hoofdletterspelling van het Engelse I, 'ik', verscheen aan het begin van de Middelengelse periode, d.w.z. rond 1100. De meest plausibele verklaring is dat I toen met een hoofdletter werd gespeld om het voornaamwoord te onderscheiden van het voorzetsel in, dat in de handschriften van die tijd vaak werd afgekort als i (een praktijk wellicht overgenomen uit Latijnse handschriften, waar in eveneens kon worden afgekort tot i). Door i in de betekenis 'ik' met een hoofdletter te spellen, kon de lezer het dus niet verwarren met i in de betekenis 'in'.

Er zijn twee argumenten die deze verklaring extra-aannemelijk maken. Ten eerste werd de Oudengelse vorm van het voornaamwoord, ic (vergelijk met het Nederlandse ik of het Duitse ich), niet met een hoofdletter gespeld - toen was er immers nog geen verwarring mogelijk. De hoofdletterspelling duikt voor het eerst op net op het moment dat de oorspronkelijke vorm ic werd gereduceerd tot Middelengels i. Bovendien zijn er enkele Middelengelse dialecten die de oude vorm ic (of een variant, bv. ich, hik, yk, ...) een tijdlang behielden: deze niet gereduceerde varianten werden ook in het Middelengels niet met een hoofdletter gespeld. Ten tweede zijn er andere talen waar een gelijkaardige spellingsingreep is gebeurd: in het Deens, bijvoorbeeld, worden zowel het voornaamwoord van de eerste persoon enkelvoud 'ik', als het voorzetsel 'in' gespeld en uitgesproken als i, maar net als in het Middelengels krijgt het eerste steeds een hoofdletter en het tweede niet.

Ook in andere talen worden sommige voornaamwoorden met een hoofdletter gespeld - denk aan het Duitse Sie of het Italiaanse Lei, die allebei 'u' betekenen. Hier is de verklaring echter anders: het gaat hier om beleefdheidsvormen en de hoofdletter wordt gebruikt om de vorm meer prominentie te geven. Dit gebruik dateert uit een andere periode, nl. van na 1500, toen hoofdletters meer en meer werden gebruikt om belangrijke woorden in een tekst te belichten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat als je een i schrijft, lijkt het meer een losse letter, en als je hoofdletter schrijft, spreek je het ook meer echt uit als ik. Is een beetje moeilijk uit te leggen, maar zo zit het volgens mij (ongeveer!).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het leest duidelijker en fijner.