Waarom worden er zoveel schrijf/typfouten gemaakt, terwijl je de check- knop aan kunt zetten...

Bemerk dit ook bij mezelf, dan lees ik het door en toch zit er dan een klein foutje of mis een letter...is het de snelheid van het intikken of iets anders?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.5K
Cryofiel
13 jaar geleden
ebnieuwd? ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lol + lol

Het beste antwoord

Wie zelf niet zo goed is in spelling, zal die suggestiemogelijkheid bij spelfouten misschien juist uitzetten, anders is er vrijwel geen woord meer zonder rode streep eronder.
En soms zal het inderdaad de snelheid zijn en niet of pas te laat zien dat er iets niet klopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Omdat velen zich moeten behelpen met zo'n piepklein toetsenbordje op de mobiel misschien...?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met de typefout die je in de vraag maakt, kan je het best bij jezelf ten rade gaan om het antwoord te achterhalen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men gaat ook niet ten, maar TE rade.
Cryofiel
13 jaar geleden
Sommigen zeggen zelfs: te raden gaan. Dat vind ik eigenlijk wel een komische taalfout. Wijst erop dat de schrijver niet helemaal weet wat er eigenlijk wordt bedoeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat laat idd weinig te raden over.
De spelling checker is wel aardig maar soms zit hij een beetje te suffen, gaat hij allemaal woorden ter verbetering aanmelden terwijl ik het woord nog aan het tikken ben en een andere keer, druk ik op "send" en dan verschijnt pas opeens dat veld: je hebt mogelijk een tikfout.
Daarom zie je ook vrij vaak dat mensen na 1 minuut een toevoeging doen waar ze die tikfout verbeteren.

Verder hecht gewoon niet iedereen hier evenveel belang aan. En dat is natuurlijk ieders goed recht, ikzelf vind een typfout vervelend maar toch nog minder erg dan een zin waarin staat: hun hebben.... , maar dat is mijn grootste ergernis
amigo
13 jaar geleden
die typen snel.
en dan maak je meer fouten.
maar het belangrijkste is dat de lezer het begrijpt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt soms ook aan de spellingchecker zelf.
Neem een correct Nederlands woord als 'verwonderd'.
Als dit woord wordt gebruikt in de zin 'Hij heeft zich verwonderd over wat hij zag' dan is dat helemaal correct. In de zin 'Hij verwonderd zich over wat hij ziet' wordt exact hetzelfde woord (dezelfde letters in dezelfde volgorde) gebruikt, maar is het toch fout omdat hier een andere vervoeging van het werkwoord 'verwonderen' nodig is. De zin staat namelijk in een andere tijd dan de eerste zin.
Voor een computerprogramma is zo'n onderscheid soms moeilijk te maken omdat hij inderdaad alleen maar een combinatie van letters in een bepaalde volgorde te verwerken krijgt.
Het begrip 'fout of goed' is iets dat alleen door een mens kan worden bepaald. Een computerprogramma zoals een spellingchecker kan ons wel helpen met controleren, maar het blijft altijd de mens die:
1) de regels voor het controleprogramma opstelt
2) de uitvoer van de controle beoordeelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de spellingchecker grammaticale fouten er niet uithaalt (wordt is bijv. een prima woord, maar ik wordt is echt heel fout).
Ook kent hij lang niet alle moeilijke en samengestelde woorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
* de spellingsknop in GV staat uitgeschakeld.
* men kijkt niet uit zijn doppen, ondanks de spellingscontrole.
* men negeert de spellingscontrole.
* de spellingscontrole in GV is zeer onvolledig. Kopieer je tekst maar eens in een Worddocument met spellingscontrole en je ziet wat ik bedoel.
* je beheerst de NL taal niet zo goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het maken van schrijffouten heeft niks te maken met het beheersen van de taal. Soms heeft het te maken met het beheersen van de spellingsregels maar meestal moet je specifieke woorden, of schrijfwijzen gewoon kennen. Ik ben 56 jaar, schrijf dagelijks en fanatiek maar ontdek nog vaak woorden waarvan ik de juiste spelling niet ken omdat ik het woord nog nooit had geschreven (deze week nog: helikopter - met k, applaudisseren met ss).

Foutloos schrijven is een onbegonnen zaak.
Temeer omdat in het onderwijs hier wel heel moeilijk over gedaan wordt maar verre van consequent wordt gehandhaafd. Moeilijk serieus te nemen. Vooral voor de overgrote groep leerlingen die niet vanzelf de juiste woordbeelden aanleert. Die zouden extra gemotiveerd moeten worden. Maar succes hangt niet af van foutloze spelling - behalve voor zeer uitzonderlijke testsituaties.

Dan is er natuurlijk nog de gewone nonchalance (schrijf je dat zo?) Goed spellen vraagt aandacht, concentratie en dus tijd. De spellingchecker komt vaak met suggesties die alleen maar afleiden (waarom spellingchecker zonder tussen s - ik zeg sellingschecker toch!).

Dus...het zal wel behelpen blijven. Ik heb dit stukje goed gechekt op spelling maar ik durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken (Ik zou wel een complimentje kunnen gebruiken overigens).