Wat betekent 'die kans is nihil' Is dat: geen kans of betekent dat: een kleine kans?

Toegevoegd na 41 minuten:
Grappig al die verschillende antwoorden. Ik zal ze gaan tellen en dan democratisch besluiten welk antwoord wint!

Toegevoegd na 42 minuten:
na 7 antwoorden: 4 voor niets, 3 voor iets.

Toegevoegd na 12 uur:
na 13* antwoorden: 6 voor niets, 8 voor iets
* 1 dubbel antwoord

Toegevoegd na 1 dag:
na 16* antwoorden: 8 voor niets, 9 voor iets.

Ik ga de vraag sluiten, volgens mij is er geen goed antwoord. Nihil betekent letterlijk niets, maar je kunt het interpreteren als bijna niets.

Dank voor alle antwoorden!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
10.7K

Het beste antwoord

ben benieuwd waar je mijn antwoord gaat turven want als je goed leest is het zowel ja als nee maar volgens mij wel het correcte antwoord

nihil betekent hier:

verwaarloosbaar klein

maw

theoretisch is er JA een kans
praktisch houden we er NEE geen rekening mee

aan jou de keus of je het theoretisch of praktisch bedoelde
amigo
13 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Nihil is nul, nul!
Kansloos dus........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nihil betekend dat er geen kans is. (Nihil is nul)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik word een beetje simpel van minnetjes zonder uitleg. Nihil is nul!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou dank je leonard, achtte de kans bijna nihil:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij ook een plus!
ik zie t weleens op mijn belasting formulier,nihil dus niks. antwoord is dus geen kans.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat betekend dat de kans er wel is, maar dat deze kans zo klein is dat je er vanuit moet gaan dat het niet gebeurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat betekend dat de kans niets of weinig voorstelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de kans is nihil dus dat is geen kans...
nihil is niks nul
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uit Van Dale :ni·hil [niehiel] onbep vnw niets: de winst is ~
nihil=niets=nul. dus :geen kans.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er geen kans was hadden ze wel gezegd dat er geen kans was. Waarom dan nihil. Nihil is niets. Of beter gezegd zo goed als niets. De kans is zo klein dat het waarschijlijk niet gebeurd maar niet helemaal uitgesloten kan worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nihil is grenzend aan nul. Zo weinig dat het eigenlijk niets is.

Zelfs de woordenboeken zijn er wel wat over verdeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men zegt altijd: de kans is zo goed als nihil. Dus zo goed als nul.
wel... ik vind "nihil" altijd zo een woord dat bij mij een omgekeerde reactie oproept, juist omdat het zo een sterke negatie is. als iemand tegen met zegt "de kans is nihil" over iets wat belangrijk voor me is, dan weet ik dat ik andere wegen moet zoeken om mijn doel te bereiken.
het is alsof iemand tegen me zegt "dat lukt nooit" of "dat is niet mogelijk".
als het minder extreem zou zijn, dan zou die persoon ipv "nihil" misschien zeggen : "de kans is erg klein, en de reden daarvoor is..............". "Nihil" is vaak een manier om iemand gewoon de mond te snoeren zodat die denkt "het zal toch niet lukken".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hele probleem met dit woord is, dat het in de volksmond wordt toegepast voor "heel weining"
Maar de ware betekenis is op dit moment (nog) 0, oftwel niks.
De kans is aanwezig dat een woord uiteindelijk officieel ook een andere of extra betekenis krijgt.
Wie dat bepaalt is weer een andere vraag.

Toegevoegd na 2 minuten:
weining = weinig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en dan het echte antwoord ivm je turflijst:

nihil is: zo goed als 0 (en dus geen nul) de kans is zo klein dat je het kan beschouwen als er is geen kans op, echter is het niet gelijk aan nul, wat betekend dat de kans wel heel erg klein is en dat je mag aannemen dat er niets zal gebeuren, theoretisch bestaat die kans wel en zodra die kans theoretisch bestaat, zou het dus mogelijk kunnen zijn dat het wel gebeurd.

voorbeeld:

de kans dat binnen een uur een kleine komeet door mijn huis inslaat is nihil.

je mag dus aannemen dat het niet gebeurd, theoretisch is het wel mogelijk.

of de opbrengst van de collecte was nihil (miljoenen collectanten met een opbrengst van 2 duppies, mag je nihil noemen, maar niet nul

*nihil
niets of weinig voorstellend
De opbrengst van de inzameling was wel erg nihil*

ze zeggen ook wel eens: zo weinig dat het niets voorsteld (is nog steeds niet gelijk aan nul.

Kortom nihil mag je beschouwen als nul, maar is zeker niet gelijk aan nul.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar nihil is en blijft nul, dat is een feit. Wat mensen er van maken, is eigen interpretatie aan het woord.
sterredag
13 jaar geleden
Dat klopt dus echt niet, en is zeker geen feit nihil = 0 = fout nihil = zo goed als nul
nihil = verwaarloosbaar en dus zeker niet gelijk aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blijft een discussie, maar maakt niet uit. Er zijn belangrijkere dingen.
Ow ik doe ook mee ;P
Ik kies voor wat alle definities van nihil aangeven: niets.
Als je in de bron kijkt zie je 6 sites met heel veel definities van 'nihil'. Overal staat niets of een variatie daarop.
Kijk maar:
1) In het geheel niets 2) Minder dan iets 3) Niemendal 4) Niet 5) Niets 6) Niks 7) Nil 8) Nul 9) Volstrekt niets 10) Zero
Maar de 11e is dan weer: 11) Zo weinig dat niet de moiete is '
Zo heb ik het vaak geinterpreteert. Je zou dus kunnen zeggen: of niets, of 0,00000001 procent kans. Die kans is dus niet de moeite waard, omdat hij niets is, of zo weinig dat het niet de moeite waard is.
In beide gevallen is de kans dus niet de moeite waard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
ja, niet de moeite waard en vergelijkbaar, en dus niet hetzelfde :) je kan het interpreteren als nul, beschouwen als nul vandaar dat je zoveel uitleggen krijgt met die termen.
Dat je echt bijná geen kans hebt. Alleen een piep klein gaatje kans.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nihil : nul
dus de kans is zeer klein of bijna onmogelijk. Oftewel BEIDE.
Je kan het dus in 2 betekenissen doen :

Hij studeert bijna nooit de kans dat hij slaagt is nihil.
bijna onmogelijk

Hij heeft nog nooit gescoord de kans dat hij topscoorder wordt is nihil.
onmogelijk

Het verwijst echt duidelijk naar iets dat onmogelijk of bijna onmogelijk is.

Conclussie : deze kans is nihil kan betekenen onmogelijk maar ook bijna onmogelijk of een zeer kleine kans.
Met de nadruk op zeer klein.