Veel mensen zeggen wel is; "Ik heb me het leplazerus gezocht." Wat is een leplazerus?

Geen idee wat het woord betekend. Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
13.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik schik me ook wel eens het leplazerus.. Maar ik lees hieronder dat dat eigenlijk het apelazerus moet zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat hetzelfde als de pleuris?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Komt iig op hetzelfde neer.

Antwoorden (3)

Wat het is kan ik je niet zeggen, maar ik vond wel waar het vandaan komt:

De meeste mensen zullen wel eens hebben gehoord van Lazarus, de bijbelse persoon die door Jezus uit de dood werd opgewekt. Hij zou zijn gestorven aan melaatsheid, vandaar dat hij de patroon van de melaatsen, ook bekend als lepralijders of leprozen, genoemd werd.
Een melaatse werd ook wel lijder aan de Lazarusziekte genoemd en werd dan verpleegd in een lazaret, nu een veldhospitaal.
Al die zaken hebben met elkaar te maken. Ik schrok me het lazarus (nu zeg je ook wel: de typhus), of nog sterker: ik werk me het lep(ra)lazarus (nu: de tering), of ik schrok me het apelazarus (met de klemtoon op ápe), en: hij was lazarus (stomdronken) en zelfs: iemand op zijn lazer geven; allemaal afkomstig van die ene Lazarus (in het Hebreeuws El'azar, wat 'God heeft geholpen' betekent).
Grapje uit mijn jeugd: Lazarus en Ruth gingen stappen. Toen ze thuiskwamen was Ruth lazarus en Lazarus was rut (blut, zonder geld).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Wat een alleraardigste anekdote... (de kunst van de bescheiden humor, of zelfs minimale humor, wordt helaas veel te weinig beoefent)
rose
14 jaar geleden
beoefend
Lazarus is de patroon van de lepralijders, misschien heeft het woord leplazarus daar wel iets mee te maken, een verbastering van de woorden en dan krijg je dit dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het betekent het zelfde als wanneer je zegt: Ik heb me de pestpokken gezocht. Het wil gewoon zeggen,dat je zo lang hebt gezocht,dat er geen plekken meer overblijve waar je niet hebt gezocht.Lazarus was trouwens een bijbels figuur. En misschie dat "lëp"refereert aan het feit,dat het een leproos was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 hiiiihii