Wat betekent Q.E.D. precies en wanneer gebruik je het? 'Hetgeen bewezen moet worden' is de letterlijke vertaling, maar dat is me te vaag. Voorbeelden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
14.2K

Antwoorden (3)

Het betekent "quod erat demonstrandum" en betekent: "wat bewezen moest worden" .
Je gebruikt het, als je ergens bewijs voor geleverd hebt. Op wikipedia vind je veel informatie, http://nl.wikipedia.org/wiki/Quod_erat_demonstrandum, Q.E.D.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jouw letterlijke vertaling klopt niet. Het woord "moet" komt niet voor in de latijnse zin.
Letterlijk staat er "wat te bewijzen was" of in beter Nederlands "wat bewezen moest worden"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
muggenzifter! stippel zegt exact hetzelfde alleen zonder intropraatje
Je vraagt om een voorbeeld.
Wij noemden ons clubje volleyballers tijdens een toernooi "Kampioen Q.E.D.", in de veronderstelling 'hoop doet leven' (maar het werkte niet!)