Wanneer gebruik je ''had'' en wanneer gebruik je ''heeft'' (en alle vervoegingen)?

Ik had gezegd dat hij dat niet moest doen.
of:
Ik heb gezegd dat hij dat niet moest doen.
?
Maar: Ik had het gedaan als ik jou was.
Je kan niet zeggen: ik heb het gedaan als ik jou was.
En dan heb je ook nog: Ik zou het gedaan hebben als ik jou was.

Wanneer gebruik je wat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
32.2K

Het beste antwoord

Ik heb + voltooid deelwoord is Voltooid Tegenwoordige Tijd oftewel v.t.t.
Hiermee geef je een handeling aan die al voltooid (voorbij) is, vandaar het gebruik van het voltooid deelwoord. Het gaat om een bepaalde tijd, en geen langere duur. En vaak is het resultaat van de handeling op het moment van spreken nog van belang.
Voorbeeld: Het heeft geregend (en daarom is mijn jas doorweekt)

Ik had + voltooid deelwoord, is Voltooid Verleden Tijd, oftewel v.v.t.
Hiermee geef je ook een handeling aan die al voltooid (voorbij) is, maar die een andere handeling vooraf gaat. Dus er gebeurt nog iets ná.
Voorbeeld: Hij had zijn eigen huis verkocht voordat hij naar het buitenland vertrok.
Zij was al overleden voor de ambulance ter plaatse was.

Eigenlijk kun je dit dus vervangen door het woordje "toen". (Toen hij naar het buitenland vertrok had hij zijn eigen huis verkocht)

Ik zou het gedaan hebben is de Onvoltooid verleden toekomende tijd, oftewel O.v.t.t. en deze gebruik je voornamelijk voor een hypothetische situatie, oftewel een als/dan situatie. (Als ik jou was, dan zou ik het gedaan hebben = hypothetisch)

Toevallig heb ik onlangs mijn zoon overhoord voor zijn proefwerk Nederlands, en kwam dit allemaal weer voorbij.
Het is eigenlijk best leuk als je je erin verdiept.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je al in de verleden tijd spreekt en dan iets wilt zeggen wat daar weer voor is gebeurd, dan gebruik je 'had'.
Anders gewoon 'heb'.

Toegevoegd na 56 minuten:
Bijvoorbeeld: Gisteren was ik bij Piet. Hij had winterbanden gekocht. Ik HAD hem namelijk GEZEGD dat dat heel veilig is.

Ik HEB Piet gezegd dat winterbanden heel veilig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Had is verleden tijd

Toegevoegd na 3 minuten:
Bij alle antwoorden die je geeft kan het allebij.
Heb is dat je het hebt gedaan,

Het komt gewoon neer op verleden tijd, tegenwoordige tijd, voltooid deelwoord en onvoltooid deelwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenwoordige tijd. Ik heb de bal nu vast
Ik had de bal net vast
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mitch: ik heb iets GEDAAN - de verleden tijd zit 'm in dat deelwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Hippo gedaan is een voltooid deelwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb iets gedaan, wijst op dat je iets in de verleden tijd hebt gedaan, dus staat de zin in verleden tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Jinx, de zin: Ik heb iets gedaan staat in de voltooid tegenwoordige tijd. Voltooid omdat het gebruik van het voltooid deelwoord aangeeft dat de handeling voorbij is. Tegenwoordig omdat het woordje "heb" niet in de verleden tijd staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is dat allebij soms een grapje?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar de vraag slaat sowieso nergens op want er is geen regel voor wanneer je wat zegt en het boeit eigenlijk niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn wel regels voor, en het boeit een hoop mensen wel degelijk. Als iemand zichzelf wil verzekeren van correct taalgebruik zullen dit soort vragen en antwoorden hem zeker boeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar in dit geval is het allebij goed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja allebij.
Heb en had
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad allebij bestaat niet. Maar jouw zin is ook dubbelop allebei+beide en blijkt+lijken in één zin.
Nochtans blijkt dat beide antwoorden goed kunnen zijn
Nochtans blijkt dat de antwoorden allebei goed kunnen zijn.
''Had gezegd'' is ''dubbelop'' dus het moet zijn ''Ik heb gezegd, Hij heeft gezegd of Wij hebben gezegd.
Het voltooid deelwoord van ''hebben'' is gehad, dus begrijp je verwarring.
Je hoort ook vaak ''Hebt u'' ipv heeft u.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Ik had het gedaan als ik jou was" is correct en niet "Ik heb het gedaan als ik jou was". Dat je het woord HAD moet gebruiken komt door het feit dat dit een voorwaardelijke zin is en die kunnen alleen met de verleden tijd.

"Ik heb gezegd dat hij dat niet moest doen". en "Ik had gezegd dat hij dat niet moest doen" . kunnen allebei omdat er hier geen sprake van een voorwaarde is.

"Ik zou het gedaan hebben als ik jou was". is weer een voorwaardelijke zin dus kan niet in de voltooid tegenwoordige tijd.
13 jaar geleden
zondag
13 jaar geleden
Dit zijn allemaal correcte zinnen en nee dit zijn geen voorwaardelijke zinnen ook al lijkt het er voor jou op. In een voorwaardelijke zin zou je het woord "ïndien" of het woord "als" kwijt moeten kunnen en dat kan in deze zinnen dus niet. Je laatste zin kan zowel met -heb- als met -had-. Bij -had- lijkt het iets langer geleden dat je dat gezegd hebt, terwijl als je -heb- gebruikt dat erg neutraal is en niets zegt over de tijd.