Mag je 3000 zeggen als dertighonderd?

Ik ben gewoon benieuwd of hier regels voor zijn en of het mag, want ik hoor het nooit iemand gebruiken.
Dus als voorbeeld 3024: dertighonderdvierentwintig

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Taal
3K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Maar dertighondervierentwintig is niet 3024, maar 3720... wordt allemaal heel verwarrend vind je zelf niet?
LeonardN
4 jaar geleden
@Bhagavad
Die zie ik even niet. Als je 3000 dertighonderd zou noemen (zoals je 2900 ook negentwintighonderd kan noemen of 1700 zeventienhonderd)
Dan is 3720 zevenendertighonderdentwintig
En dan is 3024 dertighonderdenvierentwintig Bedoelde je: Maar dertighondervierentwintig is niet 3024, maar 3420? Dat is dan vierendertighonderdentwintig. Dat is op zich meer een probleem van de Duits/Nederlandse manier van 24/vierentwintig zeggen.
Je zou dan ook vierentwintig als 420 kunnen zien zoals jij het stelt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@LeonardN (of moet ik meneer tomaat zeggen)
Als dertighonderd 3000 is, wat dus eigenlijk zegt dertig keer honderd, dan moet je die logica doortrekken naar dertighondervierentwingtig in dertig keer honderdvierentwingtig, en 30x124=3720...
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@LeonardN: Ik vergat nog een dingetje te vertellen, jouw missconceptie zit in dat kleine woordje 'en' OP zegt letterlijk dertighonderdvierentwintig, jij maakt daar dertighonderdENvierentwintig van...
Amadea
4 jaar geleden
Waarmee Bhagavad meteen bevestigt wat ik al vermoedde: is eerder onder een andere gebruikersnaam op GV actief geweest. Welke, als ik vragen mag?
LeonardN
4 jaar geleden
@Bhagavad of moet ik j4ck1nth3b0x zeggen, of een van de andere aliassen? Flauwekulletjes
Als je dan negentienhonderdvierentwintig zegt, zou dat in jouw redenatie 19x124=2356 zijn..... Dus het is duidelijk dat de misconceptie hier aan jouw kant zit.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@LeonardN "Dus het is duidelijk dat de misconceptie hier aan jouw kant zit."
Nee, ik zeg toch niet dat het correct is? Ik antwoord alleen maar op jouw "Die zie ik even niet"
Het gaat om dat kleine woordje "en" wat ik al duidde.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@LeonardN "Als je dan negentienhonderdvierentwintig zegt, zou dat in jouw redenatie 19x124=2356 zijn....." Dat klopt, tenzij je negentienhonderdENvierentwintig zegt, want dan bedoel je waarschijnlijk 1924
LeonardN
4 jaar geleden
Nee dat hoef je niet te zeggen. Negentienhonderdvierentwintig is de correcte wijze van 1924 zeggen.
https://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1292/jaartallen_voluit/ 1492: veertienhonderdtweeënnegentig,
(niet 1492: veertienhonderdENtweeënnegentig,)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
"Nee dat hoef je niet te zeggen. Negentienhonderdvierentwintig is de correcte wijze van 1924 zeggen." Is volksmond geworden, maar grammaticaal correct is het niet helemaal...
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Maar misschien is het mijn Angelsaksische achtergrond die hier een beetje meespeelt, ik ben sinds mijn twaalfde jaar naar dit kikkerlandje verhuisd, maar waar ik vandaan kom spreek je 1924 uit als nineteenhundredandtwentyfour,
LeonardN
4 jaar geleden
Klopt in het Nederlands echter niet. Zo stelt ook taaladvies.... Angelsaksen hebben dan weer een andere mooie 1080p hoor ik vaak als ten-eigty-pee (maar dat is wellicht ook meer spreektaal dan grammaticaal)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
"Waarmee Bhagavad meteen bevestigt wat ik al vermoedde"
Wat vermoedde je dan? Wat gaf het weg? Mijn ironische teksten/humor? Ik dacht dat deze site wel weer een beetje fleur kon gebruiken...

Antwoorden (4)

Er is niemand die jou kan verbieden dat te zeggen, maar geen mens zal begrijpen wat jij bedoelt. En dat is nou juist de functie van taal: de ander een begrijpelijke boodschap geven. De regel is dus dat je 3000 uitspreekt als drieduizend. Punt. Het is niet anders.
Amadea
4 jaar geleden
Er is geen wet die het verbied, maar het is geen gebruikelijke manier van spreken.

In het geval van 3024 kun je wel 'dertig-vierentwintig' zeggen. Dat komt wel in de buurt van wat jij wil.
Dertighonderd staat niet in de Van Dale woordenboeken,dus zou je dit woord niet mogen gebruiken.
fremar
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
-min Wauw wat een redenatie :D. Met die redenatie mag je bijna geen enkel getal gebruiken. Of staat zevenhonderddrieënvijftigmiljoen zeshonderdvierendertigduizend driehonderdtweeëndertig wel in het woordenboek?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Staat het in het wetboek dat je woorden niet mag gebruiken die niet in de Van Dale staan? Want als het niet in het wetboek staat, dan is er geen regel voor, dus mag je dat gebruiken, of loopt mijn redenatie nu ook spaak?
3000 spreek je meestal uit als drieduizend. Maar vaak is het ook 3K (als afkorting) en 3 mille. Iedereen begrijpt wat met 3K en 3 mille wordt bedoeld. Dertighonderd komt geforceerd over maar fout rekenen gaat wel erg ver.