Wat is nou eigenlijk het verschil tussen Junior en "de tweede" (II) En kan je ook bijv. *naam* junior II heten?

Sommige mensen heten achter hun gewone naam op nog jr. of de tweede (of de derde, vierde, vijfde enz.) maar wat is nou eigenlijk het verschil?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.8K

Het beste antwoord

"Junior" betekent : "de jongste". Dat klopt als het er maar twee zijn, dan is eentje de oudste (senior) en de andere de jongste. Als er meerderen zijn, dan is er eentje de jongste en eentje de oudste, maar degenen die tussen de jongste en de oudste zitten krijgen een nummer. Dus bij vier personen: de eerste (is de oudste), de tweede, de derde en de vierde (deze is zolang hij de jongste is ook junior).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

"de tweede" wordt meer gebruikt onder koningen, pausen en dergelijke hoogwaardigheidsbekleders.
koning willem de derde, wil zeggen dat er twee eerdere koningen willem heetten.

junior wil zeggen de jongste.
zoon heeft dezelfde naam als pa, en wordt *naam* jr. genoemd.
Rieneke1