Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan verantwoording gebruikt worden in plaats van verantwoordelijkheid?

Ik hoor tegenwoordig zo vaak mensen "verantwoording" zeggen in plaats van "verantwoordelijkheid", dat ik me inmiddels afvraag of ik dit onterecht als onjuist bestempel....
("Dat is niet mijn verantwoording"; "Zij moeten hun verantwoording nemen")

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
3.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee, het zijn geen synoniemen van elkaar. Verantwoordelijkheid is iemands taak om ervoor te zorgen dat iets voor elkaar komt. Verantwoording is iemands uitleg waarom iets op een bepaalde manier gedaan is en waarmee hij of zij verklaart waarom dat goed is.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bij Taalunieversum wordt het met een mooie zin uitgelegd:
Je hebt of draagt voor iets de verantwoordelijkheid en je legt daarover verantwoording af.
(Lees meer...)
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt! Had ik het toch goed...

Andere antwoorden (1)

Taalunieversum » Taaladvies
Officiële spelling Nederlandse Taalunie
Verantwoording / verantwoordelijkheid
Vraag
Kun je voor iets de verantwoording dragen?

Antwoord
Nee. Je hebt of draagt voor iets de verantwoordelijkheid en je legt daarover verantwoording af.

Toelichting
De verantwoording dragen is een veelvoorkomende contaminatie van de verantwoordelijkheid dragen voor iets en iets voor je verantwoording nemen. Beide woorden zijn afgeleid van het werkwoord verantwoorden; verantwoording rechtstreeks, maar verantwoordelijkheid indirect via het bijvoeglijk naamwoord verantwoordelijk.

Als je voor iets de verantwoordelijkheid draagt, ben je ervoor verantwoordelijk en kun je ervoor ter verantwoording worden geroepen. Andersom: als je iets voor je verantwoording hebt genomen, draag je daarvoor verantwoordelijkheid.

Verantwoordelijkheid kan onder andere worden gecombineerd met de werkwoorden nemen, aanvaarden, dragen, opeisen, afwijzen. Verantwoording kan onder andere worden gecombineerd met op zich nemen, (voor zijn -) nemen, hebben, afleggen, (ter -) roepen (geroepen worden).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank, dan had ik het toch goed. Maar het is echt opvallend hoe vaak ik het de laatste tijd verkeerd gebruikt hoor....

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding