Bestaat er een Nederlandse naam voor iemand of voor organisaties die de kunde heeft/hebben zich uit polemieken te draaien?

Bijvoorbeeld :creationisten , die er een kunst van maken om bewezen feiten in hun voordeel proberen te keren .
Of een bisschop die zich verdedigt als 'condooms' absoluut af ter raden als bescherming tegen HIV.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik was eerst aan een 'morosoof' aan het denken ,maar dat is toch nog iets anders

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel , die bedoel ik nu net :degenen die in staat zijn 2 tyrannosaurussen in een ark te plaatsen en dat nog veredigen ook.

Het beste antwoord

Ik vind morosoof zo gek nog niet. In ieder geval kan ik geen woord bedenken dat beter is. Wèl in meerdere woorden. Ik doe een poging ;-)

De waarheid niet onder ogen willen zien.
Ziende blind, horende doof.
Plaat voor zijn kop
Verstand op nul zetten (blik op oneindig)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Overigens is het niet zo simpel als jij stelt in je voorbeelden hoor. Het hoeft zeker niet zo te zijn, dat de bisschop of de creationist, zich uit polemieken draait.
Het kan zo zijn, maar vaak zie je dat zij wel degelijk hun meningen onderbouwen; de bisschop zal zich beroepen op de bijbel, en de creationist ook. Of beter gezegd: op hun persoonlijke uitleg van de bijbel.

Daar kunnen wij het niet mee eens zijn, maar dat wil nog niet zeggen, dat iedereen die iets anders verkondigt dan een gangbare mening zich ook direct uit polemieken draait.

Of iemand zich uit een polemiek draait is een behoorlijk subjectieve constatering, met hoogstens een paar uitzonderingen, zoals mensen die beweren dat de aarde plat is.

Als de SP beweert dat het asociaal is, om te bezuinigen op Wajong-uitkeringen en sociale werkplaatsen, dan zal de SP beweren dat Rutte een morosoof is, want hij wil maar niet inzien dat dit vreselijk veel ellende betekent voor deze mensen.
Rutte zal beweren dat de SP blind is voor het feit, dat het zo niet langer door kan gaan, en het aantal Wajongers iedere 5 jaar verdubbelt. Of Rutte of Roemer zich dan uit een polemiek draait, is nog maar de vraag. Feiten zijn feiten, maar feiten kun je ook verschillend interpreteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik moet meteen denken aan de 'zwatelaar' uit het programma 'kopspijkers'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het begin van de vorming van academische wetenschappen was dat een vaardigheid om je standpunt te bewaren en te bewaken.
Helaas menen sommige persvoorlichters volgens mij dat dat hun beroep is, zodat de werkelijke verantwoordelijken zich altijd kunnen verontschuldigen dat ze van de zaak niets afwisten (ontkenbaarheid).
Dus worden er dan mensen ingezet die ster zijn in het optrekken van rookgordijnen en het NIET beantwoorden van gestelde vragen, het ontkennen van feiten en het omkeren van zaken.
Het gaat me net te ver om de beroepsgroep als politici te omschrijven , want daar zitten nog integere mensen tussen....

Toegevoegd na 34 seconden:
hoop ik.

Toegevoegd na 1 uur:
Beroepsleugenaar.
Nadeel is dat dat woord de intentie van de persoon verraadt.
Persvoorlichter dan maar.
Als iemand of een instantie een special persoon inhuurt om mensen op het verkeerde been te zetten, dan heet zo'n persoon persvoorlichter.
Het lijkt me niet nodig , als je de waarheid spreekt, dat zelf te doen.
Het is niet mijn bedoeling, persvoorlichters die zuiver de waarheid brengen te schofferen.