Wat is het verschil tussen deze twee zinnen?

Als ik meer geld had, dan kocht ik een nieuwe fiets
Als ik meer geld had, dan had ik een nieuwe fiets gekocht

Of:
Als ik het had geweten, dan vertelde ik het je.
Als ik het had geweten, dan had ik het je verteld.

Het bovenste is Past simple in het engels en het onderste past perfect.

Maar wat is nou precies het verschil in betekenis?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.4K

Het beste antwoord

De eerste zin is eigenlijk:

Als ik meer geld HAD GEHAD (voltooid verleden tijd) , dan had ik een nieuwe fiets gekocht.

terwijl de tweede zin te schrijven is als:

Als ik meer geld ZOU HEBBEN (onvoltooid verleden toekomende tijd), dan zou ik een nieuwe fiets kopen.

De zin ' Als ik het had geweten, dan vertelde ik het je.' daarentegen is gewoon niet goed. Daar moet had geweten worden vervangen door wist.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt het ook op wikipedia vinden:
rose
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Past Simple is een zin met 1 werkwoord in verleden tijd.
Past Perfect is een zijn met een werkwoord in verleden tijd + een voltooid deelwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de zin reëel is (het kan gebeuren) dan gebruik je de tegenwoordige tijd:

Als ik het weet, dan vertel ik het je
(je weet het nu niet, maar zodra je het weet, dan vertel je het daarna)

Als de zin niet reëel is (ik weet het nu niet) dan gebruik je de voltooid verleden tijd:

Als ik het wist, dan vertelde ik het je
(je wilt het nu vertellen, maar je weet het niet, dus kun je het niet vertellen)

De vorige zin betreft dus het "nu", maar toch gebruik je de verleden tijd. Wil je deze zin niet over het "nu" vertellen, maar bijvoorbeeld over "vorige week" (je wist het vorige week niet en kon het dus niet vertellen), dan moet je dus een andere constructie dan de voltooid verleden tijd gebruiken:

Als ik het (vorige week) had geweten, dan had ik het je (vorige week/ daarna) verteld.

De constructie die jij noemt: "Als ik het had geweten (vorige week), dan vertelde ik het je (nu)" vind ik vreemd klinken persoonlijk. Dit komt vanwege het werkwoord weten denk ik.

Een voorbeeld waar het bijvoorbeeld beter klinkt:
Als ik (vroeger) gitaar had leren spelen, dan speelde ik (nu) een liedje voor je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In beide voorbeelden is een zin grammaticaal correct en wordt in de andere zin met de tijden gerommeld. In principe gaat het bij de eerste zin om 'nu' en bij de tweede zin om 'toen'.

Als ik (nu) meer geld had, dan kocht ik (nu) een nieuwe fiets (onvoltooid verleden tijd).
Als ik het wist, dan vertelde ik het je (ovt).

Als ik (toen) meer geld had gehad, dan had ik (toen) een nieuwe fiets gekocht (voltooid verleden tijd).
Als ik het had geweten, dan had ik het je verteld.(vvt)