Waarom is het molenAAR en klussenIER?

Hallo iedereen!
Ik zag gisteren ergens het woord 'klussenier' staan en ik dacht: Waarom is het geen klussenaar? Het is bijvoorbeeld wel molenaar, tovenaar enz.
Ik heb al opgemerkt dat -aar of -ier een beroep aangeeft. Bijvoorbeeld: een molenaar is iemand die in een molen werkt, een hovenier is iemand die in hoven (tuinen) werkt, net als een tuinier.
Het heeft niks met mannelijk of vrouwelijk te maken, want zowel molenaar als hovenier is mannelijk.
Heeft iemand hier een antwoord op?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo heb je ook timmerlieden, maar als het slechts 1 betreft is het geen timmerlied.
tonijn
13 jaar geleden
Offtopic: een timmerlied is wel heel leuk om te zingen.

Het beste antwoord

De Vooys, taalkundige geeft aan in zijn Nederlandse spraakkunst dat -aar/-er het meest gewone suffix (uitgang) is voor mannelijke persoonsnamen. Dit suffix komt uit het Latijn. 'Uitgangspunt waren woorden als molenaar, die in hun geheel uit het Latijn (molinarius) overgenomen werden.'

Mannelijke persoonsnamen die in het geheel uit het Frans zijn overgenomen, hebben -(e)nier als suffix. 'Uitgangspunt zijn weer de woorden die in hun geheel uit het Frans overgenomen zijn, als barbier, poelier, koetsier, bottelier, kassier, financier.'

Het (naar mijn persoonlijke mening overdreven) woord klussenier is een modern woord, gevormd naar analogie met de mannelijke persoonsnamen uit het Frans. Klus komt uit het Oud-Germaans en blijkbaar zei het 'taalgevoel' van de bedenker van dit woord dat -ier beter past dan -er/-aar/-ist/-aris. Maar klusser is bij mijn weten de meest-gebruikte vorm.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nice, plus !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Daar heb je wat aan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt! Echt een goed antwoord!
Nu nog kijken of anderen met nog betere komen :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel verhelderend en interessant. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt een perfect antwoord! Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Volgens mij is het in oorsprong gewoon klusser, maar is "klussenier" in oorsprong een bedrijfsnaam, die door de jaren heen ingeburgerd is als verzamelnaam voor een klusser.
Zie ook:
http://www.klussenier.nl/

Toegevoegd na 6 minuten:
Sorry, een half antwoord. Goeie vraag !
Waarom het geen molenier of tuinaar is zou ik niet weten.