kolonie komt dat woord van een kolonie insecten of van de kolonialisten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal

Antwoorden (1)

Of van het latijnse woord colonia?

kolonie

'Het Latijnse woord colonia betekende: een stad door de Romeinen gesticht en in belangrijke mate bevolkt, met de bedoeling het omliggende land te bebouwen en het rijk te beveiligen. Vandaar is kolonie gaan betekenen: volksplanting die geregeerd wordt door een elders liggende staat, maar ook: volksplanting in een onontgonnen gebied. Zo kennen wij de veenkolonies in Drente en Groningen. Ook noemt men een tot een bepaalde natie behorende groep inwoners van een vreemde stad wel een kolonie en spreekt dus van de Nederlandse kolonie in New York of Wenen. Het woord colonia is afgeleid van een Latijns werkwoord colere dat: verzorgen, bebouwen betekende. Een vorm van dit werkwoord leverde het woord cultuur op.'

Toegevoegd na 1 minuut:
'kolonie
zn. ‘nederzetting in vreemd gebied’

Vnnl. colonie ‘nederzetting in vreemd gebied’ in om te varen hun zuytsche colonie ‘om hun zuidelijke kolonie heen te varen’ [1611; WNT vorderlijk].

Ontleend aan Latijn colōnia ‘groep kolonisten, volksplanting’, ouder ‘landgoed’, afleiding van colōnus ‘landbouwer, bewoner van een volksplanting’, afleiding van het werkwoord colere ‘ontginnen, cultiveren, bebouwen’.'
rose