in wat voor een soort gebouw zit het friet museum?

wij zijn naar brugge geweest. dat was heel mooi!
bijna de hele stad is als vroeger in de middeleeuwen.
zelfs het friet museum zit in een mooi gebouw.
maar wat is dat voor een gebouw? er is een foto van gemaakt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je.
word weer moeilijk kiezen voor het beste antwoord.

Het beste antwoord

Het museum is gevestigd in de Saaihalle. Die behoort tot de oudste historische monumenten van Brugge en is nauw verbonden met de geschiedenis van de middeleeuwse havenstad.

De Genuese Loge heeft zijn naam van de Italiaanse familie Genuese die naar Brugge getrokken was in de glorierijke middeleeuwen om er handel te drijven. Zulke huizen die betrokken werden door buitenlandse handelaars of kooplieden worden natiehuizen genoemd. Het Stadsbestuur, die buitenlandse handel wilde stimuleren, en dus zeker de buitenlandse kooplieden aanmoedigen om te blijven, schonk een terrein in Grauwwerkerstraat op de hoek met de Vlamingstraat aan deze familie om er een huis op te bouwen. De aanvang van de bouw van dit natiehuis dateert van 1399. Zo’n 50 jaar later behelsde het complex een huis, een magazijn, een verkoopruimte en een vergaderzaal. Het gebouw was leeg komen te staan, nadat de Genuezen terug uitgeweken waren in 1551.
Het gebouw is tegenwoordig bekend als de Saaihalle. Dat komt omdat na enkele jaren van leegstand de saaiwevers er hun intrek in hadden gekomen.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het gebouw is uit de 14 eeuw en is een handels gebouw geweest daar is het ooit voor gebouwd.
13 jaar geleden
Ja Pruts het gebouw is gefotografeerd, zie onder.

Het pand waain nu het Friet Museum is gevestigd: De Saaihalle, heeft een behoorlijk verleden...:

De Saaihalle is een bouwwerk in de Belgische stad Brugge. Het dateert uit de 14e eeuw en is het oudste gebouw van Brugge waarvan de datum vermeld is op de voorgevel. Het gebouw omvat eigenlijk twee delen: het eerste deel dateert uit 1399 en is het stuk waar de stad Genua haar commerciële vertegenwoordigers huisvestte. Dit deel wordt dan ook wel eens de Genuese loge genoemd. Het iets jongere deel dateert uit 1441. In dat jaar werd er een aanpalende woning voor de consul in de Grauwwerkersstraat gebouwd. Niet enkel de stad Genua had commerciële vertegenwoordigers in Brugge, maar ook onder meer Venetië en Florence.

Na het economisch verval dat Brugge kende op het eind van de 15e eeuw, ten gevolge van het slechte politieke klimaat, vertrokken de Genuezen uit de stad en verhuurden ze het gebouw aan particulieren...