Hoe keken de egyptenaren (vroeger) aan tegen de dood?

Hoe kijken ze aan tegen de dood. Wat waren hun rituelen en hoe gingen ze er mee om?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

De Egyptische goden waren nauw verbonden met het sterke Egyptische geloof dat er leven na de dood was. De doden werden voorzien van voedsel, drank, wapens en andere noodzakelijkheden.

Familieleden bezochten vaak de graftomben met nog meer geschenken. Een correcte zorg voor de doden was vereist om eeuwig leven te verzekeren.

De Egyptische kijk op het leven na de dood bestond uit een aantal verschillende concepten, waarvan de meest belangrijke ba genoemd wordt - dit kan doorgaans vergeleken worden met het bestaan van de persoonlijkheid van een individu.

Het concept van ba resulteerde in de fysieke manifestatie van een individu na de dood. Deze manifestatie vond gewoonlijk plaats in de vorm van een vogel. Op deze manier werd het individu een onderdeel van de levende seizoenen van de natuur.

Daarnaast was er ook nog de ka, de ziel van een individu. Als iemand het eeuwige leven wilde, moesten na zijn of haar dood in het graf de ba en ka herenigd worden tot de akh, een onsterfelijke geest. Als dit gebeurd was, ging de akh naar de hemel en leefde daar eeuwig verder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Niet de dood maar een ander leuk weetje over/ uit egypte: hier ontstond ons zuurdesembrood!
Zo’n 1.500 jaar voor onze jaartelling ontdekte een Egyptische slaaf dat brood kon rijzen. Deze slaaf had als taak iedere dag vers brood te bakken. Brood dat ouder was dan een dag was niet te eten. Op een dag merkte hij dat hij een restje broodpap van de vorige dag had laten staan. Dit restje was zuur geworden (= verzuurd deeg of zuurdesem).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat Egyptenaren overtuigd geloofden in het leven na de dood gingen ze zeer respectvol met hun doden om. Farao's en andere belangrijke personen kregen nog een extra schepje bovenop de gewoonlijke rituelen.
Natuurlijk kreeg niet elke egyptenaar een koninklijk graf. (piramides, met goud beslagen sarcofagen, etc)
Wel kreeg elke dode een Djet-zuil mee in zijn kist of stoffen omwikkeling (Djet zuil is een symbool voor bestendigheid en het plaatsen van deze zuil drukte de zegen van Orsis uit en bande Seth uit. Dit symbool moest zorgen dat de overledene een eeuwig, vruchtbaar leven kreeg).
Daarnaast kregen ze ook vaak een Horusoog mee, dat bescherming tegen het boze oog moest bieden.
De meeste gewone egyptenaren werden, geloof ik, ook gemummificeerd, dit om de doden in hun graf op te sluiten.
Voor een uitgebreide uitleg kun je ook op deze link kijken, het is een duidelijk betoog over hoe het allemaal in zn werk ging wanneer een egyptenaar stierf:

http://books.google.nl/books?id=r6sTOMD31M4C&pg=PA39&lpg=PA39&dq=mummificeren+egyptenaren&source=bl&ots=7YVc2TRRZH&sig=IsCjqudTXoxeKvU3xEggHad9mWo&hl=nl&ei=UI4wTYzbLcmCOryR2JsB&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=10&ved=0CFQQ6AEwCQ#v=onepage&q=mummificeren%20egyptenaren&f=false

of het boek: "Dood en begrafenisrituelen in het oude Egypte" van S. Ikram
(De link verwijst ook naar zijn boek).