Het oorlogsmonument in Lopik-dorp (gemeente Lopik) is opgericht ter nagedachtenis aan vier medeburgers die tijdens de bezettingsjaren door oorlogshandelingen zijn omgekomen.

De namen van de vier slachtoffers luiden:

Bernardus Wilhelmus Johannes Beelen, Arie de Groot, Hendrik van der Spoel en Oene Johannes Engelbertus Steenbeek.

Op 10 mei 1940 sneuvelde Arie de Groot (geb. 26-01-1919) bij de IJssellinie in Zutphen. Politieagent H. van der Spoel en ambtenaar O.J.E. Steenbeek werden op 24 oktober 1944 in Amsterdam door de bezetter gedood als represaille voor een aanslag op een lid van de Sicherheitsdienst. Marinier B.W.J. Beelen werd op 16 april 1945 in Cabauw gefusilleerd, omdat hij illegale lectuur verspreidde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de gemeente Lopik liggen weldegelijk oorlogsgraven. U vindt ze op de begraafplaatsen in Benschop, Jaarsveld en Polsbroek. Kijk in het Slachtofferregister op de website van de Oorlogsgravenstichting www.ogs.nl U kunt daar zoeken op naam van een slachtoffer of op naam van een gemeente. Op N.H. Begraafplaats in Benschop liggen ook drie geallieerde slachtoffers begraven.