Altijd is kortjakje ziek, midden in de week maar zondag niet. Wat is de moraal van dit liedje?

2 jaar geleden
2.1K
crispy
2 jaar geleden
zie ook deze vraag met heel veel verklaringen waar het over gaat: https://www.startpagina.nl/v/kunst-cultuur/geschiedenis/vraag/64835/kortjakje-midden-week-ziek-zondag/
bencohen
2 jaar geleden
Thanks, wiki was ik vergeten om op te kijken maar ik had al het idee dat achter dit zoete kinderliedje een boodschap zat. Fijn om te weten, ik ga dat zondagochtend zingen als de pakken, rokjes en vlechten hier voorbij lopen op weg naar de kerk
SentWierda
2 jaar geleden
@bencohen. Wiki? Je bedoelt waarschijnlijk GoeieVraag.
@crispy. Dit ene GV-zoekresultaat (nr. 64835) is wel erg mager. Er zijn meer GV-zoekresultaten m.b.t. Kortjakje: met name de vragen nr. 45360, 138937, 139339, 453112, 68071, 154781.

Antwoorden (2)

Een moraal zit er niet in.

"De huidige ironische tekst van het liedje gaat over een kwezel, die zogenaamd ziek is (simuleert, waarschijnlijk om niet te hoeven werken), alleen maar 's zondags naar de kerk wil gaan met haar mooie dure bijbel of psalm- en gezangenboek met zilverbeslag", aldus Wikipedia.
2 jaar geleden
Kortjakje is een prostitué die heel de week in bed ligt behalve op zondag.
Naar de buitenwereld doet zij zich dan voor als vroom en eerbaar.
Kortjakje wil zeggen: ze draagt een kort rokje of jasje, in een tijd dat 'nette' vrouwen toch minimaal de knieën bedekten.
Het zilverwerk duidt er op dat ze er goed van kon rondkomen.
Of het een moraal heeft? Vroeger werden er ook veel liedjes gezongen om iemand te bespotten. Zo van: we hebben je wel door hoor.
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Er zijn vele oude variaties op Kortjakje.
Bijvooorbeeld: Mooi Martje. Met als regels o.a.:
secrete vrouw in dese stad
die so gaere de borrel had.