Waar hoort het stuur in de auto van oorsprong te zitten, Links of rechts?

Niet komen met links, want dat is in de meeste landen.

Toegevoegd na 53 minuten:
Tuurlijk zat het stuur in het midden. Dat begrijpt een ei nog wel. Maar ooit is er de overweging genomen om hem link óf rechts te gebruiken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Ha, die Flora;

De afweging om het stuur links of rechts te monteren is gemaakt met de gewoonte in het land van herkomst om rechts of links van de weg te rijden in het achterhoofd. Het meest logische is om als bestuurder zo dicht mogelijk tegen de wegas aan te zitten om zo in linker- en rechterbochten een goed overzicht te hebben. In het nog niet zo verre verleden waren er veel meer landen waar het verkeer links reed en het stuur daarom rechts zat: in Italië en Zweden bijvoorbeeld is men pas na de Tweede Wereldoorlog op rechts rijden overgestapt. Over de keuzes tussen rechts en links rijden zijn hier al de nodige vragen gesteld en antwoorden gegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Geen van beide: De eerste auto had het stuur in het midden zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals ik je vraag lees, de derde optie, de eerste auto's hadden het stuur in het midden