Hoe noemt men over zeg maar 3500 jaar de middeleeuwen?

aangezien het woord middel-eeuwen duidt op een tijd tussen tijden in het midden, mijns insziens.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Nog altijd de middeleeuwen. Omdat het namelijk niet alleen die naam heeft gekregen omdat het een periode tussen twee andere tijden in was. Het heet vooral 'de middeleeuwen' omdat het volgens de mensen uit de tijd daarna (de tijd van de Renaissance) een nutteloze tijd was. In de Renaissance vonden ze de Grieks-Romeinse tijd namelijk geweldig. De tijd die tussen die mooie tijd, en hun eigen mooie tijd zat, was niet belangrijk, en daarom slechts 'de middeleeuwen' genoemd. Voor ons zijn het geen middeleeuwen meer omdat wij er ander tegenaan kijken. Wij vinden tegenwoordig dat er wel degelijk dingen zijn gebeurd in die tijd. Toch heeft het dezelfde naam. Dus dat zal over 3500 jaar hetzelfde zijn. Al denk ik dat er dan eerder voor de hele periode van bijvoorbeeld het jaar 0 tot 1000 één benaming wordt gegeven, omdat het lastig is om voor 3500 jaar geschiedenis per 1000 jaar een benaming te geven en onthouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nog steeds de middeleeuwen. De naam is tegenwoordig gewoon een vaste benaming voor een vaste periode in de geschiedenis.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens wordt de term 'middeleeuwen' vooral toegepast op de geschiedenis van West-Europa na de val van het Romeinse Rijk. In bijvoorbeeld Oost-Europa wordt de term niet gebruikt voor de eigen geschiedenis: men is daar van mening dat het Romeinse Rijk pas gevallen is met de inname van Constantinopel in de 15e eeuw. Bijgevolg is er geen periode aan te wijzen als 'middeleeuwen' tussen de ondergang van het keizerrijk en de 'nieuwe tijd'.

In andere delen van de wereld zoals in China, India of de Arabische wereld spreekt men nooit over een 'middeleeuws' tijdperk in de eigen geschiedenis.
12 jaar geleden
Die worden dan nog steeds de middeleeuwen genoemd. We hebben inmiddels ook de Nieuwe Tijd en de Nieuwste Tijd. Zo zullen er altijd benamingen gevonden worden voor de te benoemen periode. Na zoveel tijd kan het echter misschien ook gaan voorkomen dat verschillende tijden bij elkaar worden 'gestopt' en dat die dan, bij elkaar, weer een nieuwe benaming krijgen. Een overkoepelende naam dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de wereld dan nog bestaat, denk ik de prehistorie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal fout bedacht dan :) De prehistorie blijft de tijd vóór de geschreven bronnen en dat zal nooit veranderen.
Ik denk dat het altijd de 'Middeleeuwen' zullen blijven, net als de 'Gouden Eeuw' bijv.
Deze eeuw heeft nu eenmaal die naam gekregen en dit hoort erbij. Benamingen veranderen nu eenmaal niet omdat ze zo bekend zijn.
Mensen associëren de 'Middeleeuwen niet met het jaartal waarin ze plaatsvonden maar denken aan de tijd van 'ridders/ minstreels,boeren, armoede. Dat zal niet veranderen.
12 jaar geleden
Middeleeuwen zijn de eeuwen tussen 2 periodes in, dus eigenlijk middeneeuwen. En ze blijven de tussenperiode dus de naam hoeft niet te veranderen