Wie weet waar het (grote) tunnelcomplex is, wat door de Duitsers in de Tweede Wereldoorlog gebruikt werd?

Er schijnt ergens in Europa (ik meen in Polen of Tsjechië maar kan ernaast zitten) een groot tunnelcomplex te zijn, wat door de Duiters in WOII gebruikt werd. Het enige wat ik hierover kan vinden zijn theorieën dat ze daar werkten aan de ontwikkeling van UFO's, maar weinig over de plaats zelf.
Wie weet hier meer van? Ik wil dit graag in deze geschiedenis duiken.
alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedoel je niet gewoon Heeresversuchsanstalt Peenemünde?
Dat lag aan de rand van de Oostzee, vlakbij de tegenwoordige Poolse grens.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dank je voor de reactie! ik ben het gaan uitzoeken, en dit komt overeen met wat ik me herinner.
Er is echter ook een project geweest in Ebensee, wat het ook zou kunnen zijn. Degene die het weet is niet meer in leven, dus het is lastig navragen nog :)

Het beste antwoord

De Duitsers hebben in de tweede wereldoorlog op veel plekken gebruik gemaakt van tunnels. In sommige gevallen deed men dit om tanks te fabriceren omdat de fabrieken bovengronds telkens werden vernietigd door bombardementen. Hitler had een soort fobie voor het bouwen ondergronds.

Een goed voorbeeld is de bouw van ME262, de eerste Duitse straaljager. Duitsland dacht hiermee de oorlog te kunnen winnen en wilde het productieproces beschermen. Door Duitsland heen zijn ruim 30 tunnelcomplexen gebouwd maar ook in Tsjechië om de vliegtuigen ondergronds in delen te bouwen. In de buurt van Rheine heeft men destijds ook ondergronds een complex gebouwd om vliegtuigen op te slaan en middels een lift langs de berg omhoog naar het vliegveld te tillen, dit klinkt bizar maar was echt zo.

Antwoord: overal door Duitsland en in enkele omringende landen zoals Tjechië. Teven in Oostenrijk om kunst te verbergen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens mij was dat bij Berlijn daar waren ook enorm lange gangen naar het vliegveld toe en erom heen maar ook onder praag zitten gangen ook uit de koude oorlog