Waarom noemen we de kampen waar de joden vergast werden concentratiekampen?

Ik bedoel waarom de naam concentratiekamp?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag.. al is het antwoord vrij eenvoudig.. mensen geconcentreerd op een plek.. maar toch.. concentratiekampen.. het had net zo goed gewoon gevangenkampen of jodenoorden of... kunnen heten..

Het beste antwoord

Omdat hier de mensen geconcentreerd in zaten (dicht op elkaar gepakt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een kamp is een begrip dat een tijdelijke woonomgeving inhoudt. Tentenkamp bijvoorbeeld of vluchtelingenkamp.

"Concentratie" is gebruikt om aan te geven dat daar vanuit het hele land bepaalde mensen bij elkaar gebracht werden, geconcentreerd dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom een min? Dit klopt! Een +
Meestal werden / worden die kampen juist vernietigingskampen genoemd.

Concentratiekampen zou eerder de aanduiding zijn voor kampen waar mensen gevangen gezet werden, bijvoorbeeld voor doorvoer naar vernietigingskampen.

Wel was er in de praktijk een overlap in betekenis, ook in een doorgangskamp waar mensen opgesloten werden in afwachting van verdere deportatie waren de omstandigheden dusdanig onmenselijk dat er veel doden te betreuren vielen, alleen dat was niet direct het doel van die doorgangskampen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een uitvinding van de Engelsen ten tijde van de boerenoorlog in Zuid Afrika. De betekenis is,dat je veel mensen op één plek kon opsluiten(concentreren) waardoor je een beter overzicht kreeg. De term voor de kampen van de nazi's is eigenlijk vernietigingskampen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Concentratiekampen zijn kampen waar veel mensen bijeen werden gebracht. Dat schrijft iedereen hier al en dat klopt zeker.

In concentratiekampen werden NIET ALLEEN joden bijeengebracht! Vanaf het begin van het bestaan van die kampen (al een jaar nadat manneke Hitler aan de macht kwam!) werden daar zijn politieke tegenstanders, en zelfs gewone misdadigers opgesloten. Sommigen van hen zaten daar tot het einde van de oorlog (ruim 15 jaar later!) Zij deden tijdens de echte oorlogsjaren 39 - 45 steeds vaker dienst als een soort kamppolitie (Kapo)dat hes) dienst en waren vaak te wreed voor woorden tegenover hun medekampgenoten. Ook al omdat zij vreesden voor hun eigen leven en levensomstandigheden... Zij waren het ook vaak die de moord-, verminkings- en vernederings'taken' uitvoerden...
Ook werden din deze kampen zigeuners, mensen die zich tegen de Duitse overheersing in hun eigen land hadden verzet, homofielen en anderen die door Hitler als "Untermensch" bestempeld werden 'geconcentreerd' -bijeengebracht dus.

Lang niet elk concentratiekamp was een kamp waar men mensen, veelal van joodse afkomst, werd vergast. De kampen in Amersfoort of Zeist waren ook concentratiekampen, maar er werden daar zeker géén mensen vergast (ongetwijfeld werd er wel op andere manieren germoord!)

Helaas ziet men het idee van dergelijke kampen door de geschiedenis telkens maar weer in steeds wisselende, maar altijd vreselijke gedaantes terug komen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Leren mensen nu nooit eens van de geschiedenis leren?

Mensen in drie richtingen:

- de echt kwaadwillenden leren ervan hoe ze dergelijke kampen steeds maar weer nog efficienter op kunnen zetten.

- gemakzuchtigen "met een klein geweten" (niet bedoeld als oordeel!) leren dat er vreselijke dingen door mensen uitgevoerd kunnen worden waar ze liever niets over willen weten.
Zij hechten aan hun relatief fijne leven; overleven is toch al lastig genoeg. Zij sluiten ogen en oren over dergelijke zaken. Zo loopt hun kleine leventje weinig gevaar.

- mensen "van het grote geweten" weten dat dergelijke dingen, zelfs het simpele neigen ernaar, op alle mogelijke manieren moeten worden voorkomen. Sommigen gaan daar zo ver in dat ze hun eigen leven ervoor in de waagschaal stellen. Alles om -uiteindelijk- te voorkomen dat anderen een onafwendbaar wreed lot voor de ogen zullen zien.
Wij verafgoden vaak sporters en filmsterren als helden, maar zij zijn voor mij de echte helden van onze wereld.