Is mijn boeddha oud en wat is hij waard?

Ik heb hem al 22 jaar en gekregen van een vriend destijds die hem in een antiek winkel heeft gekocht. Ik weet dat het een Birmese boeddha is, maar ben erg benieuwd hoe oud hij echt is en of hij waarde heeft. De boeddha is van hout en is 45 cm hoog.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K
Amadea
12 jaar geleden
Hier zie ik geen boeddha in. Is ie omgevallen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha hij pakte hem niet, ik wilde twee foto's in sturen een van de boeddha helemaal en 1 van de onderkant. :) Hier is hij.
Amadea
12 jaar geleden
Da's beter, ja!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het halve internet afgezocht en ben idd ook daar wezen kijken. Zag wel de houten, maar kwam deze nergens tegen. Vandaar mijn vraag hier. Dank je wel voor je antwoord. Ik zal ze ook eens een mail droppen.

Het beste antwoord

Dit is zeer lastiog in te schatten. Als het een origineel is, zou het ding zomaar echt gald waar kunnen zijn. Je zou de foto's in kunnen sturen naar burmese art.com. Daar staan soortgelijke beeldjes, waar ze echter de waarde niet van op de site zetten (Lijkt er op dat alles boven enkele honderden euro's in waarde niet geprijsd wordt)

http://www.burmese-art.com/old-standing-buddha-from-burma-1658-2-1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wat me opvalt is dat het beeldje er uit ziet of het ooit helemaal goud geschilderd is geweest en dat de verf er in de loop der tijd op de uitstekende delen, waar het is beetgepakt, vanaf is gesleten. Neus, wenkbrauwen armen en torso zijn logisch. Maar dan verbaast het me dat andere delen zoals de schouders en vooral de fijne plooien midden voorop en onderlangs de mantel nog helemaal goud zijn. Het lijkt mij dat iemand het oud-en-versleten wilde laten lijken. En de houding vind ik in ieder geval niet typisch Boeddha. Het lijkt alsof hij staat te pronken met zijn mooie gewaad, en dat is nou net wat Boeddha níét deed. Hij wordt bijna altijd afgebeeld in een eenvoudig kleed, in meditatie of zegenend.