Hoe leefde men vroeger zonder kunstlicht?

hoe was het om te leven zonder lampen vroeger? wat deden ze om toch nog de dingen te kunnen doen waar wij nu licht bij nodig hebben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (7)

olielampen, kaarsen, kamvuur, slapen [nou ja, vroeg naar bed] en op tijd opstaan.

Toegevoegd na 55 seconden:
Wat ik bedoel: Gewoon met de zon leven, zoals dat gewoon is in vele gebiedern in de wereld waar electrisch licht niet vanzelfsprekend is, en er geen geld is om continue allerlei olielampen ed te branden. Je kookt bij zonsondergang. Eet in het donker en gaat dan naar bed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zij hebben van kinds af aan geleerd om eraan te wennen, als wij dat moeten leren is dat wellicht problematischer... Zij wisten niet beter en wij wel... Er komt misschien weer een tijd dat we niet beter weten weer... Wie weet?...

En als er toch licht nodig was, was er een kampvuur of kaarsen... Of zaklamp als je in de bush zit te kamperen waar geen stroom is...

Vroeger wisten ze niet beter...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Opstaan als de zon opkomt en naar bed als de zon ondergaat.
Waarom denk je dat ze vroeger veel meer kinderen hadden?
Later kwam het vuur, de kaars, de olielamp, de electriciteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, ha. Nou eh ... bij nader inzien, zou een kaars best als voorbehoedsmiddel fungeren. Een olielamp lijkt me wat problematischer :-) Ik bedoelde te zeggen (als grapje), dat de nachten vroeger heel lang duurden (een deel van het jaar).
Waarvoor zou een mens in vroeger tijd nu licht nodig hebben gehad. Ik heb een aantal jaren in Suriname gewoond, waar men buiten Paramaribo, nog vaak zonder elektriciteit leeft (zoals vaak overal elders in de wereld). Het enige probleem was het huiswerk van de kinderen: dat moest af zijn voordat de zon onderging.
Ik moet eerlijk zeggen, dat mijn ‘huisbezoeken’ wel openbaringen waren. Niet zielig, maar uiterst primitief en een grote spiegel voor mijn eigen decadentie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger, toen verlichting nog niet bestond, betekende het vaak dat zodra het donker was, de dag om was: tijd om te gaan slapen. Sommigen gingen eventueel door met behulp van kaarsen of door een olielamp (tegenwoordig nog steeds in overigens), of eventuuel van het open haard, maar daar bleef het ook bij. Niet iedereen had het geld of de middelen ervoor om dat aan te schaffen en te onderhouden. Bovendien was de lichtsterkte ook niet optimaal, en had je ook nog het probleem van roetende vlammen en brandgevaar. Vroeger waren de mogelijkheden qua verlichting dus heel erg beperkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen hadden een totaal ander dag ritme, net zoals de kippen.
Vroeg donker, verhalen vertellen bij het schijnsel van de kachel of haardvuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mensen leefden vroeger minder met de klok, en meer met de zon. In de winter moest je je klussen doen in de tijd die het daglicht je gaf, maar dat was minder erg als nu, want in de winter was er ook veel minder werk te doen. De oogst was binnen, het vee stond op stal, en het land hoefde niet bewerkt te worden. Er was nog veel meer kleinschalige produktie, (huisnijverheid) want in de tijd van fabrieken was er wel kunstlicht.
Overdag werd eten gekookt wat werd warmgehouden in een stoof met hooi. De mensen gingen ook veel eerder naar bed als nu.