Hmmm. Heb, inmiddels 27 jaar geleden, met omwonenden van Auswitz (Oswiecim) gesproken. En Poolse boeken hierover gelezen. Die omwonenden wisten verdraaid goed wat er gaande was: de lucht die er hing (verbrande mensen) was niet mis te verstaan! De officiële (Poolse) versies zijn "uiteraard" dat men er niets van wist. Sterker, de officiële versies spreken van heldendaden van de Poolse omwonenden... De officieuze (dus de verhalen die ik hoorde...) vertellen van hand en spandiensten en een mate instemming van de omwonenden. Feit is wel, dat ze er weinig tegen konden doen, zonder dat het ook hun de kop zou kosten... Bekend is dat de weinige Häftlingen die het presteerden te vluchten werden zelden verder geholpen, eerder terug werden gebracht.
Het geeft daarnaast ook te denken dat de Duiters juist in Polen dergelijke "Ausradierungslagern" vestigden... Joden werden in (het) Polen (van toen) gehaakt!

Je kunt je afvragen of de Geallieerden het kamp niet beter hadden kunnen bombarderen. Hierop heb ik altijd twee antwoorden gehoord: de eerste: de vliegtuigen stegen op uit Engeland en konden niet zo diep Polen in komen (ze konden inderdaad maar ternauwernood Berlijn halen; ze moesten nog terug ook, en onderweg was er weinig mogelijkheid tot even tanken...)
De tweede: men was in Engeland bang dat er dan erg veel doden in het kamp zouden vallen... Vooral deze laatste optie stemt tot peinzen... Maar kennelijk wist men inderdaad niet wat er daar gebeurde?

Auswitz/Oswiecim ligt aan de aftakkingen van een paar drukke spoorlijnen. Inderdaad was dat moeilijk bombarderen. Het resultaat zou overigens van zeer korte duur geweest zijn, ook al omdat die spoorlijnen voor de Duitsers belangrijk waren (Oostfront) en snel weer hersteld zouden worden.

Lees "voor de lol" Sofie's Keuze (Sophie's Choice) en je leert veel zonder werkelijk geschiedenisles te krijgen. (En leert tussen de regels door heel wat over Krakow en Oswiecim en zelfs wat 'handige' Poolse woorden ;) )

Toegevoegd na 1 minuut:
Bedoel: Joden werden in (het) Polen (van toen) gehaat! (excuus!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Waarschijnlijk waren de geallieerde zich niet bewust van de omvang van de ramp en had het dus geen prioriteit voor hun, helaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk ging die lijn niet alleen naar Auschwitz, maar was het laatste stukje een aftakking. De hoofdlijn zal waarschijnlijk te belangrijk zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit zou voor zichzelf handig geweest kunnen zijn. Wanneer zij een kamp op wilden slaan hadden zij ook een redelijke infrastructuur nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zowel de russen als de Gallieerden zijn zich bij de vondst van deze kampen werkelijk kapot geschrokken.
Er zijn een paar documantaires waar men live beelden heeft van de werkelijk onthutste en wit van schrik zijnde amerikanen die bij een concentratiekamp aankomen.

Zelf bewoners in de buurt hebben soms nooit beseft op welke schaal deze waanzinnige opruiming van mensen plaats vond.

Dus men heeft nooit gebombardeerd.
Daarnaast kan je je afvragen welk nut het zou hebben.
Men had desnoods de trein met gevangen ter plekke in de fik gezet als men vast stond. of met vrachtwagens verder gegaan. En je liep het risico dat de Duisters uit frustratie de kmapen volledig zouden "opruimen"

De enige echte oplossing was zo snel mogelijk de duitsers verslaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de sporen zouden gebombardeerd zijn dan hadden die ongelukkigen wel te voet naar het kamp moeten gaan.
De algemene verontschuldiging van de Duitsers was voor alles: "Wir haben es nicht gewusst".
Het was blijkbaar niet geweten bij de geallieerden hoe erg het er aan toeging.
Ik heb ze zelf weten terugkomen, de overlevenden. Zij waren enkel razend van haat op elke Duitser, zonder onderscheid te maken. Zij waren voor die overlevenden, de vereenzelviging van alle kwaad.
Met de jaren zijn die getuigen voor het grootste deel overleden, of te oud om, er nog veel van te willen vertellen.
Het is goed om de geschiedenis ervan eens na te lezen.