Is er nooit internationaal protest gekomen op het Duitse Volkslied?

Volgens het Duitse Volkslied zou 3/4 van Nederland ,1/3 van België , Luxemburg ,gans Polen , gans Tsjechië ,gans Slovakije ,half Litouwen, zuiden Van Denemarken, het Noordoosten van Frankrijk ,gans Oostenrijk , Liechtenstein , Bolzano en delen van Hongarije bevatten.

Deutschland, Deutschland über alles
über alles in der Welt,
wenn es stets zu Schutz und Trutze
brüderlich zusammenhält.
Von der Maas bis an die Memel,
von der Etsch bis an den Belt,
Deutschland, Deutschland über alles,
über alles in der Welt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan ook kritiek hebben op het nederlands volkslied ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van de Maas tot de Memel....is al wat daar tussen ligt
Van de Belt (Zeestraat in Denemarken) tot de Etsch :Italiaanse rivier
Memel ;stroom in Litauen
De Maas : Nederland-België- Frankrijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou eerst het huidige Duitse volkslied eens opzoeken...

Het beste antwoord

Daarom wordt dit ook eigenlijk niet meer gezongen.
Officieel is het derde couplet nu het volkslied.

"De Bondsrepubliek gebruikt alleen de derde strofe als volkslied. "

"Het eerste couplet, dat begint met de regel Deutschland, Deutschland über alles werd vanwege de aanspraak op het gebied tussen de Maas, de Memel, de Etsch en de Belt die erin vervat is, niet meer geschikt gevonden om als volkslied te dienen, want de rivieren de Memel en de Etsch liggen ver buiten de huidige Duitse grenzen. Ook de woorden Deutschland über alles worden vaak verkeerd begrepen, namelijk als pleidooi voor een Duitsland dat alle andere landen zou overheersen. Door nationaalsocialisten werd deze interpretatie bewust uitgedragen. De woorden zijn oorspronkelijk echter bedoeld als een oproep aan de Duitsers om hun Duitse identiteit boven regionale verschillen, boven particuliere loyaliteit aan de vele verdeelde vorstendommen en boven andere zogenaamde Kleinstaaterei te stellen. Het was meer bedoeld als roep tot binnen-Duitse eenheid en saamhorigheid dan als oproep tot Duitse wereldheerschappij welke toen onmogelijk leek."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Das_Lied_der_Deutschen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Waarschijnlijk omdat die tekst ook niet meer gebruikt wordt! Bij mijn weten gebruiken ze alleen nog maar het laatste couplet, i.v.m. de gevoeligheid en eventuele misvattingen van de eerste twee.

Toegevoegd na 1 minuut:
Einigkeit und Recht und Freiheit
für das deutsche Vaterland
Danach lasst uns alle streben
brüderlich mit Herz und Hand
Einigkeit und Recht und Freiheit
sind des Glückes Unterpfand
blüh' im Glanze dieses Glückes
blühe, deutsches Vaterland
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, buurlanden schijnen wel eens kritiek geleverd te hebben, op deze beschrijving van de landgrenzen.

Bij officiële gelegenheden wordt trouwens alleen een klein deel van het volkslied ten gehore gebracht:

Einigkeit und Recht und Freiheit
für das deutsche Vaterland!
Danach lasst uns alle streben
brüderlich mit Herz und Hand!
Einigkeit und Recht und Freiheit
sind des Glückes Unterpfand;
|: blüh' im Glanze dieses Glückes,
blühe, deutsches Vaterland.

Dit deel klinkt als de meeste andere volksliederen in de wereld.