Had men eeuwen geleden makkelijker superlang haar?

Kon men vroeger hun haren makkelijker langer groeien dan tegenwoordig? Nu gebruiken ze extensions maar je ziet ook van die hele oude schilderijen en fotos dat vrouwen super lang haar hadden was dat ook extensions of ?

5 jaar geleden
1.8K
Ivana
5 jaar geleden
Niet bij iedereen groeit het haar door tot de zelfde lengte. Ik had haar tot in mijn knieholte tot dat ik 35 jaar was. Daarna afgeknipt. Lang haar is ook modegevoelig en lastig als je een heel gezin achter je hebt. Op oude schilderijen zie je vaak vrouwen en meisjes met lang haar, die overdag alleen maar hoefden te handwerken of mooi te zijn. Als je van hoge komaf was kon je je dat permitteren. Haar groeit goed als je gezond bent, ook daar hangt de groei vanaf.
Extensions zijn leuk om af en toe in je haar te verwerken als je uit gaat of mooi wilt zijn. Maar voor echt eigen haar moet je veel meer moeite doen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik denk zelf dat mensen vroeger gewoon minder of niet hun haren knipten..
Ik denk niet dat ze vroeger wat gaven om gespleten haarpunten zoals dat nu gebeurd.
Verder gebruikten ze geen chemische haarverf, hete stylingsapparaten en al die andere dingen die ons haar nu zo breekbaar maakt

Antwoorden (1)

Nee hoor, haren zijn echt niet langzamer gaan groeien met het verstrijken der eeuwen. Kwestie van rustig afwachten, en er niets afknippen natuurlijk. Mijn oma, geboren in 1900, had toen zij 80 was haar van bijna 3 meter. Nooit een schaar in de buurt geweest.
Aan het eind van de vlecht was het heel dun natuurlijk, slechts 1 haar kan de langste zijn.
Rijke mensen (zie zich lieten portretteren) hadden ook eeuwen geleden wel haarstukjes of zelfs hele pruiken. Dus wat je op zo'n schilderij ziet kan ook heel goed nep zijn.