De Griek Herodotus noemde Egypte "het geschenk van de Nijl" en dat maakt meteen duidelijk dat het land niet kan bestaan zonder de rivier.
De belangrijkste eigenschap van de Nijl was - tot aan de aanleg van de Aswandam! - de jaarlijkse overstroming, die rond midden juli begon. Door die overstroming werd een laag vruchtbaar slib op de akkers aan weerszijden van de Nijl gelegd. Het enige wat de boeren hoefden te doen was wachten totdat de Nijl ging zakken, de akkers afperken, de laag slib omploegen, zaaien, onkruid wieden en ongedierte op een afstand houden.
Overigens: nu de Nijl door de aanleg van de Aswandam niet meer overstroomt blijft het slib achter in het Nassermeer en moeten de Egyptische boeren hun akkers bemesten met kunstmest!
Doordat er bijna elk jaar een grote graanoogst en een grote hoeveelheid andere producten (o.a. veel verschillende soorten groenten en fruit) van het land werden gehaald was Egypte in vergelijking met andere landen een rijk land. Hierdoor was het mogelijk om een uitgebreide bureaucratie op te zetten. Zo was het land verdeeld in 42 districten, elk met een hoofdstad en geregeerd door een gouverneur. Contact tussen verschillende leden van de bureaucratie: de farao, zijn viziers en ministers, de gouverneurs en alle ambtenaren die in hun dienst werkten was mogelijk doordat de Nijl ook een soort snelweg was. De afstand tussen Memphis (bij het huidige Cairo) en Thebe (het huidige Luxor), een slordige 750 km, kon afhankelijk van de omstandigheden worden afgelegd in 14 tot 20 dagen.
Over de Nijl werd nog meer vervoerd: goden op hun eigen schip, mensen (levend en overleden), dieren, strijdwagens (die dus niet over de weg gingen!), obelisken, bouwstenen van de piramiden, oogsten, enz. Alles wat van A naar B moest ging over de Nijl.
Daarnaast bepaalde de Nijl het Oudegyptische wereldbeeld, dat sterk noord-zuid (de loop van de Nijl) en oost-west (de gang van de zon langs de hemel) was. Volgens de Oude Egyptenaren ontsprong de Nijl in de Oerwateren van Noen, waaruit de Oerheuvel oprees waarop de aarde ontstond. De vloeren van Oudegyptische tempels lopen steeds verder omhoog naarmate je dichter bij het Heilige der Heiligen komt, omdat dat een kopie was van de Oerheuvel. Alle tempels waren ommuurd met een muur met een golfpatroon erin, alsof het gebouw werd omgeven door water - de Oerwateren van Noen. Er is dus eigenlijk geen aspect van het Oudegyptische leven dat níét werd bepaald door de Nijl!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartelijk bedakt. Helemaal doorgelezen.

Andere antwoorden (5)

Omdat de Nijl vaak overstroomde, kwam er vruchtbaar slib dit betekent vruchtbaar grond en dát betekent weer ruimte voor landbouw.

Ook zouden ze hun kleren en hunzelf erin hebben gewassen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder de Nijl kon de bevolking niet groeien, dan zouden alle Egyptenaren aan de zee wonen en had je in het midden alleen maar woestijn..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alleen was het vruchtbaar, ook konden er makkelijk dingen vervoerd worden waardoor handel makkelijk was en het land alleen maar rijker werd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien het allerlei belangrijkste ,het gaf de mensen een gezamenlijke vijand !!!daar door moest men samen werken , een structuur , op bouwen , een heel systeem om het water Enigszins te beheersen met een enorm net werk werk aan kanaaltjes , ja dat moest onder houden ,bet enz met werkers baasjes nog grotere bazen en dan de baas der bazen . Daar werd al belasting betaald enz langzaam ontwikkelde dat steeds meer ,tot een staat , met eigen godsdienst ,enz ja de Nijl en z'n grillen was heel belangrijk ,om de vrucht bare grond , het water , maar vooral wilden die mensen daar wat mee doen , moesten ze samen werken . Kijk nr nl in het verleden ondanks alle verschillen in Gods dienst enz ,hebzucht jaloersheid moest men samen werken , om tot iets te komen .het water leerde ons samen te werken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook voor de jacht (o.a. nijlganzen), voor het riet om op te schrijven, voor irrigatie van de velden langs de Nijl, voor handel en vervoer, voor godsdienstige rituelen, voor de aanvoer van bouwmateriaal voor o.a. piramidebouw, enz.
Egypte ontleent bijna zijn hele bestaan aan de Nijl.