Waarover regeert een Maharadja?

Ik bedoel als in:
Koning = Koninkrijk
Emir = Emiraat
Tsaar = Tsarendom
Enzovoort. Hoe heet het rijk van een Maharadja?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het Hindi-woord voor koninkrijk is "rajiya". Daarin vind je natuurlijk het woord voor koning, radja, terug.
Zowel de laatste a in maha, als de laatste a in radja zijn trouwens stemloos. Maharadja spreek je dus uit als "mahradj".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het antwoord is wel,verhelderend en verklaart het een en ander maar is niet het antwoord op de vraag
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Harmenator: Ja en nee. Een maharadja is een grote ("maha") radja (koning). Tot de overheersing door de Britten waren er meer radja's dan maharadja's. Het koninkrijk van een radja was kleiner dan dat van een maharadja, en hij had minder invloed en rijkdom. De Britten regeerden over tweederde van India, de rest was in handen van (maha)radja's. Gedurende de Britse kolonisatie werden steeds meer radja's tot maharadja verheven, ook al was hun koninkrijk soms heel klein. Omdat ze belangrijker werden, konden ze worden gevraagd om bijv. Britse oorlogen te ondersteunen.
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Maharaja
@gerardkl: Toch wel. Koning - koninkrijk, emir - emiraat, tsaar, tsarendom, (maha)radja - rajiya.

Andere antwoorden (2)

De letterlijke vertaling van het woord maharadja is 'grote koning'. Hij was heerser over een klein vorstendom.
Ooit bestond Rajasthan uit 22 van die kleine vorstendommen. Vroeger leefden de maharadja’s op grote voet. Ze hadden luxueuze paleizen en reden rond in grote auto’s. Na de onafhankelijkheid van India in 1947 verloren de maharadja’s hun privileges en ook hun inkomstenbron. Tot de jaren zeventig kregen de vorsten nog een jaarlijkse toelage, maar de toenmalige premier Indira Ghandi schafte de toelage af. Dus moesten de maharadja’s iets nieuws verzinnen om toch geld binnen te halen. Ze stelden hun paleizen en koopmanshuizen open voor betalende gasten.
Amadea
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Daar zul je iemand met kennis van de Indiase taal voor moeten zoeken... Ik kan niets anders vinden dan dat het koninkrijkjes waren.
maharadja
heerser over een (feodaal) koninkrijk in India; ook: titel van zo'n heerser Letterlijk vertaald betekent maharadja (of maharaja) 'grote koning' of 'grote heerser'.
Gevonden op http://anw.inl.nl/article/maharadja

Toegevoegd na 11 minuten:
Het rijk waarover een maharadja regeerde werd omschreven met een eigen naam van de streek waarover hij heerste. "De maharadja van Makador" om maar iets te zeggen. Of zoals de Paus vorst is van Vaticaanstad. In het Hindi zou hij (wellicht) worden omschreven als de maharadja van Cita del Vaticano.