Hoe komt Oost Duitsland aan zijn lage religiositeit in vergelijking met andere Oostbloklanden?

Oost Duitsland schijnt het laagst aantal mensen te hebben die geloven in een ''persoonlijke god''. Hierbij speelde het communisme in het voormalige DDR een grote rol. Atheïsme en sociologie werden gepropagandeerd.

Als je kijkt naar andere voormalige oost-bloklanden, zoals Polen en Rusland, zie je het tegendeel; Polen en Rusland hebben juist een hoge religiositeit.

Zo bleek het communistisch manifest van Karl Marx ook een voorkeur te geven aan het atheïsme, zowaar de vraag deze invloed beperkt bleef tot Oost-Duitsland...?

8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Oost Duitsland heeft een lage religiositeit in vergelijking met andere Oostbloklanden vanwege de invloed van het communisme. Het communisme was een atheïstische staatsideologie die de religie onderdrukte en de bevolking afkeerde van religieuze praktijken.
Bronnen:
5 maanden geleden