om de overtocht over de rivier de styx te betalen.
die rivier moesten ze over om hades te bereiken, als ik het allemaal nog goed onthouden heb.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Volgens de Griekse mythologie was dat om de tol te betalen aan de veerman, die je de rivier de Styx over moest varen om het Dodenrijk c.q. de onderwereld (Hades) te bereiken.

Toegevoegd na 29 seconden:
Gezien het aantal muntjes dat gevonden is en nog wordt, was de dienstregeling niet echt betrouwbaar ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
jij zegt het altijd net even mooier marleen, dikke plus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar ik doe d'r ook altijd n'et effe langer over :lamo:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha ha, Lol voor de toevoeging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En ik win de prijs blijkbaar voor allerlangzaamst vandaag....haha.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moest wellicht het diepste graven ??
Ik kon zo snel niet op de naam Charon komen, dus ik heb hem maar weggelaten :schaam:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er gaat zelfs geen belletje rinkelen bij de naam Charon :schaam x 2:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt,omdat het gratis bleek te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bron ??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Der dode grieken mond! als ze hadden moeten betalen,was dat muntje nooit gevonden.
Het was beter geweest dat men die doden niets had meegegeven,dan hadden ze nu niet zo in de ratsmodee gezeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze moeten er natuurlijk geen euro's in doen, alleen drachmen tellen daar. De Hades is nog geen Eurozone.
Poeh, even graven naar mijn Griekse lessen van vroeger.

Hermes bracht volgens de mythologie de doden naar een ondergrondse rivier (Stix) die weer moest leiden naar het rijk van Hades. Om de rivier over te komen moest je met een veerpond. En voor die veerpond moest je betalen. Het muntje is dus gewoon een soort entreeprijs voor het onderrijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om de veerman Charon te betalen, die hen met zijn bootje over de dodenrivier naar de onderwereld, de Hades, bracht.

Toegevoegd na 35 seconden:
idd de dodenrievier heette de Styx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht dat het was om naar huis te kunnen bellen als ze goed waren aangekomen aan de andere kant...