Waarom deden ze bij grieken die dood gingen een muntje in hun mond?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

om de overtocht over de rivier de styx te betalen. die rivier moesten ze over om hades te bereiken, als ik het allemaal nog goed onthouden heb.

Volgens de Griekse mythologie was dat om de tol te betalen aan de veerman, die je de rivier de Styx over moest varen om het Dodenrijk c.q. de onderwereld (Hades) te bereiken. Toegevoegd na 29 seconden: Gezien het aantal muntjes dat gevonden is en nog wordt, was de dienstregeling niet echt betrouwbaar ;-)

Poeh, even graven naar mijn Griekse lessen van vroeger. Hermes bracht volgens de mythologie de doden naar een ondergrondse rivier (Stix) die weer moest leiden naar het rijk van Hades. Om de rivier over te komen moest je met een veerpond. En voor die veerpond moest je betalen. Het muntje is dus gewoon een soort entreeprijs voor het onderrijk.

Om de veerman Charon te betalen, die hen met zijn bootje over de dodenrivier naar de onderwereld, de Hades, bracht. Toegevoegd na 35 seconden: idd de dodenrievier heette de Styx

Ik dacht dat het was om naar huis te kunnen bellen als ze goed waren aangekomen aan de andere kant...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100